Nephylim, Hesken, Salvage @Musicon, Den Haag

Leestijd: 4 minuten

De kou was tot op het bot te voelen en dan zijn de sferen perfect voor een goed avondje metal. Of met die voorziene blik organisator Moses de line-up van Triple Threat Metal Fest in Musicon zo had gedacht, is niet bekend. Wel is bekend dat Musicon met Nephylim als headliner van deze avond een mooie avond tegemoet zag. White Room Reviews was erbij. Foto’s door Seth Abrikoos.

Salvage

Vroeg aanwezig zijn, werd deze avond ook weer beloond. Het uit Leiden afkomstige Salvage beukte met hun door metal- en hardcore beïnvloede blend er stevig in. De energieke zanger durfde daarbij ook nog emotionele zaken aan te halen, welke dan ook in de muziek verwerkt zaten. Als kers op de taart werd door het publiek, dat duidelijk al vroeg de spieren goed had opgewarmd, nog gescandeerd om een extra song. Die kwam er dan ook, en hoe. Salvage heeft er na deze avond ongetwijfeld een flink aantal nieuwe fans bij.

Hesken

Daarna was het even de wenkbrauwen fronsen, want het was duidelijk geen I’ll Get By dat op het podium van Musicon kwam. De banners maakte duidelijk dat het Hesken was, een metalband uit Zwolle met een progressieve insteek. Laverend tussen invloeden van Gojira, Dark Tranquility, Tool en Opeth wist dit kwartet hun kundig vormgegeven metal onder aanvoering van een sterke frontman goed weg te zetten. Het was wel even heel wat anders dan opener Salvage, maar dat was ook kenmerkend voor deze avond. Een erg skilled band.

Nephylim

Voordat de hoofdact van de dag aangehaald wordt, moet eerst iets anders verduidelijkt worden. Dat heeft te maken met de sound van de avond. Nee, niet de sound van metal, maar de sound, het geluid, in Musicon. Er zijn avonden geweest, waar de ondergetekende niet bij was, waar steen en been over het geluid geklaagd is. Vandaag werd het geluid op handen gedragen, want wat was het goed. Dat deze bands, met bij alle drie bassisten die ook met hoge loopjes goed uit de verf kwamen, zo voortreffelijk klonken, verdient complimenten.

Nephylim behoeft geen introductie meer, want als het om bands uit Nederland die hard aan de weg timmeren gaat, geldt Nephylim als een troef die snel op de tong zal prijken. Hun melodieuze insteek op de death metal kan zomaar eens de reden zijn waarom zij en niet de Bossche Bol of de plaatselijke FC als uithangbord voor de stad kan gaan zijn. Oké, misschien gaat dat wat ver, maar dat deze band potentie heeft, moge duidelijk zijn. De show in Musicon bewees niks anders. Dit vijftal zorgde er zelfs voor dat niemand opmerkingen maakte over de headless basgitaar. Tenminste, daarmee was die wel aangehaald door een bezoeker die dat gebruikte om de kracht van deze band te onderstrepen.

Geen gezeik

Eerlijk is eerlijk, élke bas heeft zijn charme. Anders zijn is iets wat niet van invloed zou moeten zijn op de mening. Maar, men kent Nederland. Er moet altijd wel iets te zeiken zijn en dat deed Nephylim erg goed. Geen kans werd er gegeven om te zeiken. Er komen in Musicon veel bands langs, maar zelden staat er een band op het podium die zo extreem lijkt te kloppen, energiek is en zowel jong als oud in verroering brengt.

Vrijdag 1 december was weer zo’n avond waarop waarschijnlijk iedereen die de kou had getrotseerd blij was dat die hier deel van had mogen zijn. Nephylim bewees waarom zij al tijden zo snel aan fans winnen, terwijl Hesken en Salvage juist geheel op eigen wijze het publiek inpakte. Hoe kwam dat? Door een puike organisatie van Tripe Threat Metal Fest en Musicon zelf.

MUSICON ONLINE