Queensrÿche – Digitale Noise Alliance

Eigenlijk doet de titel vermoeden dat het misschien om een release gaat die alleen maar via de digitale kanalen op de wereld komt. Niets is minder waar, want ook al heet de nieuwe plaat van Queensrÿche Digital Noise Alliance, de plaat verschijnt ook gewoon op cd en vinyl. Dat gebeurt via Century Media.

Queensrÿche

Eigenlijk is het al jaren niet geheel rustig binnen de al aan het begin van de jaren ’80 opgerichte band. De meest roemruchte wisseling, die van Geoff Tate voor Todd La Torre, ligt inmiddels al jaren achter ons, maar ook ditmaal zijn er wisselingen. Drummer Casey Grillo maakt zijn debuut, waar hij eerder al wel als tourmuzikant deel uit van de band maakte.

Daarnaast is er ook een terugkeer in de band. Queensrÿche verwelkomt op Digital Noise Alliance ook Mike Stone. In de tijden van Tribe en Operation: Mindcrime II speelde hij ook al enkele jaren in de band. Nu is hij dus terug om naast oerlid Michael Wilton de gitaar te bespelen.

Digital Noise Alliance

Drie jaar na The Verdict komt Queensrÿche met een plaat die twaalf tracks lang is. Samen zijn die nummers goed voor een uur aan muziek. De stijl van Queensrÿche wordt nog steeds gekenmerkt door de heavy metal die duidelijk in de aderen stroomt. Tracks als ‘In Extremis’ en ‘Chapters’ zorgen ervoor dat men makkelijk in de muziek op kan gaan. ‘Lost In Sorrow’ bewijst dat Queensrÿche ook op een iets langzamer tempo de luisteraar helemaal in kan pakken. Meezingen is daar het devies.

‘Behind The Walls’ en ‘Nocturnal Light’ laat horen dat, de een subtieler dan de ander, Queensrÿche op Digitale Noise Alliance ook de moderne invloeden niet schuwt. Daardoor krijgt de sound ook iets progressiefs mee, iets wat voor de fans natuurlijk niet nieuw is. ‘Tormentum’ is de langste track van de plaat en bewijst dat het vijftal ook de aandacht over een kleine acht minuten kan vasthouden. Dit komt ook door de combinatie van wisselingen in de muziek en herkenbare passages.

‘Rebel Yell’ als slotakkoord

Toen de tracklist bekend werd, waren de verwachtingen rondom de afsluiter direct hooggespannen. ‘Rebel Yell’? Ja, Queensrÿche sluit Digital Noise Alliance inderdaad af met de klassieker van Billy Idol. Ondanks dat deze track al door talloze artiesten in het zonnetje is gezet, mag de versie van Queensrÿche er zeker zijn. Op die manier wordt de plaat wel lekker rocken en herkenbaar afgesloten.

Digital Noise Alliance laat horen dat Queensrÿche ondanks de wisselingen na The Verdict de zaken goed voor elkaar heeft. De progressieve heavy metal zal er bij de liefhebbers in gaan als zoete koek.

Queensrÿche - Digital Noise Alliance

Tracklist Digital Noise Alliance