Raging Speedhorn – Hard To Kill

Raging Speedhorn en We Will Be Dead Tomorrow. Twee wapenfeiten van de Britse band Raging Speedhorn. Die platen verschenen respectievelijk in 2000 en 2002. Door Earthtone9 was de ondergetekende deze band op het spoor gekomen. Enkele media bestempelde Raging Speedhorn destijds als nu-metal. Dat die term niet passend was, moest sommige journalisten worden ingeramd – met muziek wel te verstaan. Die band staat nu voor een nieuwe release. Raging Speedhorn komt via Red Weed Records met Hard To Kill.

Raging Speedhorn

Even kort voor wie het aan het begin van dit millennium gemist heeft: Raging Speedhorn komt uit het Verenigd Koninkrijk, klinkt immer overstuur en grossiert in pakkende riffs. Daarbij doet de band geen concessies aan wat de mainstream wenst. Die kunnen van hun de welbekende middelvinger krijgen. Raging Speedhorn ging echter in 2008 ter zielen. Echter, de reanimatie bleek in 2014 succesvol.

Hard To Kill

Deze nieuwe langspeler is niet de eerste sinds de comeback van Raging Speedhorn. In 2016 kwam Lost Ritual uit. Die plaat krijgt nu een opvolger. Daarvoor zijn er wel wat wisselingen geweest. Een nieuwe bassist en gitarist maken deel uit van de line-up, evenals een nieuwe tweede zanger. Ja, want voor wie het dan echt heeft gemist: de kracht van Raging Speedhorn is twee vocalisten.

In negen nummers blijkt dat Raging Speedhorn nog steeds geen concessies doet aan wie of wat dan ook. Wisselingen in de line-up mogen er zijn geweest, de band klinkt even opzwepend als furieus. ‘Hard To Kill’ onderstreept het strakke riffwerk van deze Britten en opener ‘Snakebite’ zet gelijk de toon. ‘Hammer Down’ staat voor de met sludge aanverwante spelende kant van Raging Speedhorn. Goed voor de diversiteit van de plaat.

Acht plus één

Wie de tracklist van Hard To KIll van Raging Speedhorn bekijkt, valt direct iets op. De laatste track van deze plaat komt qua titel bekend voor. En dat geldt niet alleen voor de titel. Hier geeft Raging Speedhorn hun interpretatie weer van T-Rex’ ‘Children Of The Revolution’. De uitwerking is typisch Raging Speedhorn, terwijl het origineel zeker ook eer aan wordt gedaan. Een gulden middelweg.

Raging Speedhorn leeft en hoe! Hard To Kill is een lekker felle, typische Raging Speedhorn plaat. De kracht van pakkende riffs en twee stemmen blijkt zo’n twintig jaar na hun eerste album nog steeds een gouden zet.

Raging Speedhorn - Hard To Kill

Tracklist Hard To KIll

1. Snakebite