Ralph de Jongh – Solo 1996 Burst Out Explosion

Curaçao kreeg zelfbestuur, in copernicium werd het 112e element aan het periodiek systeem toegevoegd en ‘Kiling Me Softly’ van The Fugees was de best verkochte single in Nederland. De mensheid was nog niet eens voorbereid op de dood van Jeff Buckley, het jaar erna. In dat jaar, 1996 dus, nam Ralph de Jongh zijn album Solo 1996 Burst Out Explosion op. Die plaat is nu door Juan Kiers opnieuw van een master voorzien. Deze versie komt uit via Ralph de Jongh Recordings.

Ralph de Jongh

Ten tijden dat Ralph de Jongh deze opnames maakte, was hij de twintig net gepasseerd. Dat Harry Muskee hem ooit zou ontdekken, was toen waarschijnlijk nog iets dat stouter was dan de meest stoute jongensdroom. In de studio in Oosterhout, waar hij deze tracks op heeft genomen, zat hij met zijn gitaar. Geen muzikanten waren er te bekennen aan zijn zijde.

Solo 1996 Burst Out Explosion

Waar Ralph de Jongh nooit teleur in heeft gesteld, is de opvulling van de tijd op een cd. Deze release bevat ook voor de volle achtenzeventig minuten aan muziek. Die zijn verdeeld over drieëntwintig tracks. Daar zitten een drietal intermezzo’s bij en ook een aantal kleine liedjes.

‘Rip Said The Sipper’ opent de schijf. Het is duidelijk dat Ralph de Jongh nog minder polijst klinkt dan in zijn latere jaren. Dat is ook de tijdsgeest en de jeugde bravoure. De rauwe stem, welke ook bijvoorbeeld in ‘My Head In My Hands’ goed naar voren komt, maakt hier en daar ook plaats voor de meer gevoelige kant in zijn stemgeluid. ‘Westman Town’ laat dat goed horen.

Het gitaargeluid van Ralph de Jongh op deze opnames laat duidelijk horen dat hij in die dagen zich sterk heeft laten beïnvloeden door de Amerikaanse blues. Ondanks dat ook hier zijn stem al hints naar Mick Jagger geeft, is de sound van zijn gitaar juist niet Europees. ‘Today is Ready’ is daar een goed voorbeeld van.

Waar men in de loop der jaren een krachtige bluesvorm uit de creatieve pen van Ralph de Jongh zag verschijnen, is op Solo 1996 Burst Out Explosion juist zijn zoektocht goed te horen. Kleine, ingetogen momenten worden afgewisseld met rauwe blues en zelfs frivole experimenten. Op sommige fronten zijn ongeslepen diamanten mooier dan de gepolijste versies.

Ralph de Jongh - Solo 1996

RALPH DE JONGH ONLINE