Realize – Machine Violence

De platenmaatschappij Relapse Records staat er om bekend om bands die niet de gebaande paden bewandelen een kans te durven geven. Als het gaat om buiten de hokjes denken is Relapse Records daar zeer bedreven in. Menig kwalitatief hoogstaande band heeft er gehuisvest gezeten. Mastodon en The Dillinger Escape Plan zijn daar slechts twee voorbeelden van. De lijst in immens. Wie weet is Realize ook in dat kader bij deze platenmaatschappij neergestreken. Feit is dat Realize hun nieuwe plaat, Machine Violence, via Relapse Records uitbrengt.

Realize

Dat nog niet iedereen Realize kent, komt niet alleen dat deze band zich via hun thuisbasis in de Verenigde Staten langzaamaan meer en meer in de kijker werkt. Het komt ook doordat Realize niet kiest voor een standaard sound in de metal. Hun agressieve gitaren en ritmes gaan gepaard met drums die vanuit een machine komen in plaats vanuit een drumkit aangestuurd door de ledematen van een drummer. In dat kader kan de Alesis-drummachine misschien wel als bandlid bij deze groep genoteerd worden.

Machine Violence

In drieëndertig minuten knalt Realize er tien nummers doorheen. Dan snapt men gelijk dat ‘Gateway Trial’, welke meer dan vier minuten en veertig secondes duurt, een erg lange track is voor dit gezelschap. Realize staat voor een rauwe recht-toe-recht-aan aanpak. De vocalen hebben dan ook iets met de hardcore, terwijl de gitaren en bas meer met Nailbomb hebben. Hier en daar zou men ook een vleugje Dead Cross kunnen proeven.

Het leuke van Realize is dat de groep niet louter voor één type vocalen kiest op Machine Violence. De agressieve schreeuw is wel leidend, maar ‘Ghost In The Void’ laat horen dat men ook naar Machine Head’s ‘Death Church’ heeft geluisterd. Het is hier alsof Satan zelf in de sound neerdaalt om deel uit te maken van deze groep.

Dat Realize mechanische drums verkiest, siert ook de band. Dit zorgt ervoor dat de rauwe metal ook een band met de industrial krijgt. De hakkende drums in ‘Simulated World Down’ vormen een mooie balans met de schelle melodieën op de gitaar. Die hebben op hun beurt weer iets in dat nummer van de post-black metal. En dat is precies wat Realize doet: men speelt met bekende elementen om die tot een eigen blend te verwerken.

Eens te meer blijkt dat Relapse Records een neusje heeft voor interessante bands die juist wat anders doen dat men gewend is. Als men ooit heeft willen weten hoe het zou zijn als Ministry, Nailbomb, Fear Factory en SECT samen in een blend zouden klinken, moet men Machine Violence van Realize zeker checken.

Realize - Machine Violence

Tracklist Machine Violence

1. Alone Against Flames