Rhapsody Of Fire – Glory For Salvation

Als het gaat om symfonische power metal, dan is Rhapsody Of Fire, of voor sommige metalheads gewoon nog steeds ‘Rhapsody’, toch wel de eerste naam die op hun tong ligt. Die band is nog steeds actief en heeft een nieuwe plaat voor de liefhebber in petto. Glory For Salvation ziet Rhapsody Of Fire via AFM Records verschijnen.

Rhapsody Of Fire

Het verhaal van Rhapsody Of Fire begint in 1993 bij onder andere Alex Staropoli. Die toetsenist is na het vertrek van eerst Luca Turilli en later ook Fabio Lione toch wel het gezicht van deze Italiaanse band. Ondanks de talloze wisselingen in de line-up en dat de naam moest worden aangepast, geldt Rhapsody Of Fire nog steeds als een grootheid op het gebied van de symfonische power metal.

Glory For Salvation

De nieuwe plaat volgt The Eight Mountain op, welke twee jaar geleden verschenen is. Glory For Salvation telt dertien nummers. Daarvan is ‘Eternal Snow’ een sferische opening voor ‘Terial The Hawk’, met haast Zuid-Amerikaanse sferen en een gesproken woord. Daar tegenover staat ook dat ‘Abyss Of Pain II’ meer dan tien minuten duurt. Het eerste deel was de opener van de voorgaande plaat.

Natuurlijk zal er bij de fans van het eerste uur nog steeds heimwee zijn naar de line-up van weleer. Echter, men moet ook beseffen dat de huidige vorm, waarbij ook weer nieuwe leden te bespeuren zijn, Rhapsody Of Fire anno 2021 is. Opener ‘Son Of Vengeance’ en het epische ‘Maid Of The Secret Sand’ zijn voorbeelden dat Rhapsody Of Fire op Glory For Salvation zeer zeker niet teleurstelt.

Ondanks dat de tracks stuk voor stuk meer dan de moeite waard zijn, geldt het eerder aangehaalde ‘Abyss Of Pain II’ als het magnum opus van deze release. Deze lange strak onderstreept de kracht van het symfonische element in de element, evenals de kracht van de koren. Tel daarbij op dat dit nummer magistraal is opgebouwd en de harten zullen al sneller gaan kloppen voordat de track überhaupt gehoord is.

De dertiende studioplaat van Rhapsody Of Fire geldt als een plaat die zeker geen ongeluk brengt, doelend op het getal. Glory For Salvation zal de liefhebbers van de symfonische power metal alleen maar meer van Rhapsody Of Fire gaan laten houden.

RH_GFS_C_3000x3000

Tracklist Glory For Salvation

01. Son Of Vengeance