SETYØURSAILS – Nightfall

Namen die zijn geschreven in louter kapitalen en onduidelijke streepjes door letters; twee zaken die redelijk in de allergiezone van de ondergetekende zitten. Feit is wel dat SETYØURSAILS beide in de naam van hun band heeft. Daarom is het eerst diep ademhalen. SETYØURSAILS brengt Nightfall uit via Napalm Records.

SETYØURSAILS

Het Duitse viertal wordt gezien als een snel rijzende ster in de wereld waar de metalcore en de post-hardcore van invloed zijn. De groep heeft met de debuutplaat Enough veel tongen losgemaakt en dat zorgde er ook voor dat de band op de bühne ook veel mooie kansen heeft gekregen.

Nightfall

Nu is dus tijd voor de tweede langspeler van dit geprezen gezelschap. Op Nightfall staan dertien tracks, waarbij er in dertien assistentie vanuit andere bands om de hoek komt kijken. Daarover later meer. De tracks op Nightfall laten blijken dat SETYØURSAILS niks met lange nummers heeft. Er zijn immers maar twee tracks die langer dan vier minuten duren.

Wie SETYØURSAILS nog niet kent, krijgt bij de eerste twee tracks niet direct een beeld wat nu het eigen karakter van de groep is. Na wat tellen aan intro in ‘Ghosts’ laat de groep daarna de metalcore de luisteraar omver blazen. Dat gebeurt in aanwezigheid van Rudy Schwarzer van Annisokay. Dat geeft vocaal veel kracht mee. In ‘Nightfall’ volgt daarna de komst van Andreas Dörner, jawel de frontman van Caliban. Wederom komt daardoor veel vocaal geweld erbij, wat zorgt voor een bruisend geheel.

Zonder gasten

‘Secrets’, ‘Why’ en ‘Mirror’ laten vervolgens horen dat SETYØURSAILS het prima kan zonder de bijdrages van anderen. Dit viertal heeft in Jules Mitch een zangeres die zowel kan zingen als kan brullen. In dat opzicht doet SETYØURSAILS ook denken aan het ter zielen gegane Nederlandse The Charm The Fury. ‘Anchor’ en ‘Deadline’ gelden als bewijsstukken dat SETYØURSAILS ook prima met rust kan om kan gaan. Weet wel dat de metalcore altijd op de loer ligt om in te vallen.

Toch is er nog één track die de aandacht verdient en waar er ook versterking komt. ‘Shallow’. Ja, inderdaad, ‘Shallow’ van Lady Gaga en Bradley Cooper. SETYØURSAILS krijgt hier gezelschap van Mike Perez en, wat belangrijker is, de groep laat zich niet leiden door het ingetogen karakter van het origineel. Dat komt op sommige momenten wel terug, maar het is duidelijk dat ‘Shallow’ SETYØURSAILS aan alle kanten laat schitteren.

Met zo’n afsluiter van een plaat die vriend en vijand overtuigt, kan meer dan begrepen worden waarom SETYØURSAILS zo’n mooie toekomst wordt toegedicht. SETYØURSAILS zorgt er met Nightfall voor dat de ondergetekende zelfs de kapitalen en het streepje door de ‘o’ doet vergeten.

SETYØURSAILS - Nightfall

Tracklist Nightfall

01.    Ghosts