Soilwork – Övergivenheten

Soilwork is een band die al een aantal decennia staat voor de combinatie van snoeiharde metal met veelzijdige vocalen, waardoor de band ook deels een open karakter heeft. Onder aanvoering van Björn Strid heeft de band al menig metalhead weten te verrassen en te inspireren. Nu heeft Soilwork een nieuw album daar. Via Nuclear Blast komt Soilwork namelijk met Övergivenheten.

Soilwork

De band, die in 1996 zijn oorsprong vond, kent in Rasmus Ehrnborn een nieuwe bassist. Dat is bij Soilwork niet direct iets schrikbarends, omdat alleen Strid nog vanaf het begin in de band zit. Alleen toetsenist Sven Karlsson zit ook al meer dan twee decennia in Soilwork. De kwaliteit is ondanks de wisselingen altijd gebleven.

De nieuwe plaat van Soilwork is twaalfde van de groep en na Verkligheten uit 2019 de tweede met een Zweedse titel. Dat album liet horen dat de groep haar moedertaal niet vergeet. De ep die daarna nog uit is gekomen, A Whisp Of The Atlantic, deed dat weer even naar de achtergrond schuiven, maar vergeten is het dus niet, getuige Övergivenheten.

Övergivenheten

De nieuwe plaat van Soilwork telt maar liefst veertien tracks, welke samen goed zijn voor ruim meer dan een uur aan muziek. Twee tracks daarvan hebben een Zweedse titel, maar dat is echter niet de enige taal die naast het Engels in de tracklist prijkt. ‘Nous Sommes Le Guerre’ bewijst dat Soilwork de internationale talen paraat heeft. Dit zou zomaar met gitarist Sylvain Coudret te maken kunnen hebben. Hij is immers een Fransman.

Op Övergivenheten gaat de prijs voor de langste track naar ‘On The Wings Of A Godess/Thousand Sheets Of Rain’. Die track heeft niet alleen de langste titel, maar duurt ook bijna acht minuten. Daarmee heeft Soilwork dus het langste voor het laatst op Övergivenheten bewaard. Dat lange nummer laat eens te meer horen hoe Soilwork de vele stijlen aan hardheid door elkaar weet te mengen. Meedogenloos drumwerk gaat gepaard met krachtige, cleane vocalen en hoogstaand gitaarwerk slingert de band op een opzwepende manier om de oren van de luisteren. Tel daarbij op dat de band ook de rust nog op meerdere manieren een plaats weet te geven en men snapt hoe compleet dit nummer is.

Veelzijdigheid kent geen grenzen

Iets wat maakt dat men of van Soilwork houdt of niet, is dat de band heel veelzijdig is. De progressieve insteek op de metal kan keer op keer niet louter in één hokje geduwd worden. Op sommige momenten lijkt Soilwork het liefst ‘alle’ genres te verbinden, of te blenden. Waar dit bij de meeste bands mis gaat, geldt hier dat het op een grootse en groteske vorm uitgevoerd wordt. ‘Nous Sommes Le Guerre’, waarin ook echt wel Engels gezongen wordt, onderstreept dat. Soilwork haalt hier de banden met Genesis, Rush en Pink Floyd aan terwijl men even zo goed de dans voert met Textures, Blind Guardian en Devin Townsend. Overigens had daar ook bijvoorbeeld ‘This Goddess Universe’ of ‘Golgota’ genoemd kunnen worden. Misschien is dat ook het manco: bij Soilwork moet er altijd veel gebeuren.

Soilwork is Soilwork en blijft Soilwork op Övergivenheten. Dat is de belangrijkste conclusie. Keer op keer wordt men door het brede universum van de metal en rock geslingerd, om alles te mogen ervaren. Dat is de kracht die Soilwork onverminderd de wereld in stuurt.

Soilwork - Övergivenheten - Artwork

Tracklist Övergivenheten

1. Övergivenheten 05:45