Temple Of Void – Summoning The Slayer

Sommige bands klinken alsof ze al heel lang meedraaien. Vaak is dit zo in de hoek waar de death en doom de scepter zwaaien. Dit geldt ook voor het Amerikaanse Temple Of Void. Die groep komt nu met hun vierde langspeler. Die plaat van Temple Of Void heet Summoning The Slayer en verschijnt via Relapse Records.

Temple Of Void

Ondanks dat men dus klinkt alsof men al tig jaar de donkere liefde der muziek bedrijft, zit de groep nog geen tien jaar in het vak. Temple Of Void is immers pas opgericht in 2013, om een jaar later wel direct hun eerste langspeler uit de brengen. De twee platen daarna verschenen via Shadow Kingdom Records, waarvan The World That Was in 2020 de laatste was.

Summoning The Slayer

Wie het genre ziet, weet dat het zomaar eens een plaat kan zijn met weinig tracks en toch een lange speelduur. Eigenlijk valt dat beide bij Temple Of Void wel mee. Summoning The Slayer telt zeven tracks die samen veertig minuten duren. ‘Deathtouch’ en ‘Engulfed’ gelden als lang, maar zijn echter ook de enige tracks die men zo kan bestempelen. Het slepende karakter van die laatste zal fans van onder andere Paradise Lost ook goed doen.

Als er nu gedacht wordt dat Temple Of Void de luisteraar alleen maar uiterst traag en pijnvol door de donkerte sleept, moet er ook gesteld worden dat Temple Of Void juist geen eenzijdige death/doom band is. ‘Hex, Curse & Conjuration’ laat dat horen. In minder dan vier minuten walst Temple Of Void als een stoomwals on speed over alles en iedereen heen. Afsluiter ‘Dissolution’ haalt de vier minuten ook niet. Hier laat Temple Of Void echter geen furie horen, maar lijkt men geïnspireerd te zijn door de sferen van ‘Planet Caravan’ van Black Sabbath.

Er zijn genoeg bands die in de death/doom platen maken die eenzijdig zijn. Summoning The Slayer bewijst dat Temple Of Void zich niet in dat rijtje laat plaatsen. Misschien dat zij daarom klinken alsof zij al talloze jaren meedraaien.

Temple Of Void - Summoning The Slayer

Tracklist Summoning The Slayer

1. Behind The Eye