The Amity Affliction – Everyone Loves You… Once You Leave Them

De Australische band The Amity Affliction gaat hard. De groep wint snel aan terrain onder zowel het metal als rock publiek. Hun vorm van metalcore is bij momenten ongenaakbaar bruut, terwijl de Aussies ook zeer gevoelige passages in de muziek weten te verwerken. Inmiddels heeft de band een nieuwe plaat uit. Via Pure Noise Records komt The Amity Affliction met Everyone Loves You… Once You Leave Them.

Nadat de band in ‘Coffin’ de sfeer heeft weggezet, maar nog geen echt nummer heeft gespeeld, weet The Amity Affliction in ‘All My Friends Are Dead’, welke niet verward moet worden met de Turbonegro-klassieker, direct hun signatuur weer duidelijk te maken. De metalcore voert de boventoon, maar zorgt ook dat er ruimte is voor toegankelijkere invloeden. ‘Soak Me In Bleach’ laat dat ook goed horen. De piano is in de opening prominent aanwezig, maar laat ook in de heavy stukken zijn invloeden achter.

Op Everyone Loves You… Once You Leave Them staan in het totaal elf nummers. Daarbij valt het op dat er geen track is die qua lengte uit de toon valt. Doordat er geen nummer de grens van de vier minuten passeert, kan elke single in dat kader zo de radio op. Hierdoor is de schijf er ook één die niet bijster lang duurt. Dat maakt niet uit, want The Amity Affliction laat horen dat hun alternatieve wijze van de metalcore inrichten nog steeds van hoogstaand niveau is.

The Amity Affliction heeft met Everyone Loves You… Once You Leave Them  een plaat gemaakt in de lijn van wat men van deze Australische band kan verwachten. De metalcore legt een perfect basis om ook op emotionele wijze de luisteraar in te kunnen pakken. Een eigentijdse topplaat.