The black Dahlia Murder – Verminous

Wie een aansprekende band moet noemen in de hoek van de melodieuze death metal die dit millennium is opgericht, kan goed The Black Dahlia Murder noemen. De band heeft zich, ondanks de nodige wisselingen in de line-up, tot graag geziene gast van de metalhead ontwikkelend. Inmiddels is de Amerikaanse groep alweer toe aan haar negende langspeler. Via Metal Blade Records komt The Black Dahlia Murder met Verminous.

Deze langspeler telt toen tracks. Het totaal aan muziek komt tot een ruime zesendertig minuten. Dat betekent dat er zo’n drie minuten meer aan muziek te vinden is dan op Nightbringers, welke de voorganger van Verminous is. NIghtbringers had dan wel een track minder dan deze nieuwe schijf. Overigens is de line-up wel exact hetzelfde als bij die plaat.

De eerste maten doen vermoeden dat The Black Dahlia Murder met een intro op de proppen komt. Niks is minder waar, want al snel blijkt ‘Verminous’ even doordrenkt van blastbeats en melodieuze gitaarlijnen als dat men van dit vijftal gewend is. ‘Removal Of The Oaken Stake’ laat dat ook goed horen. Die outro zal zelfs mensen die geen fan zijn van dit genre nog geïnteresseerd laten luisteren. Puur hoogstaand gitaarspel.

The Black Dahlia Murder heeft voor de luisteraar zelfs aan een adempauze gedacht. Tussen al het op hoog tempo headbangen en luchtgitaar spelen in kan er in ‘A Womb In Dark Chrysalis’ een bijna minuut durende interlude gevonden worden. Ideaal om jezelf een nieuw blik bier te verschaffen of om even op de bank neer te ploffen. Toch is het vooral fijn als daarna de brute klanken van ‘Dawn Of Rats’ wordt ingezet. De gitaarsolo en de lekker ronkende bas zijn slechts een paar elementen die het zo fijn maken om naar The Black Dahlia Murder te luisteren.

De status van The Black Dahlia Murder zal met Verminous alleen maar groeiende blijven. Dit is een pure pot strakke, melodieuze death metal die een breed scala aan metalheads die wel van het extreme genre houden naar deze band zal trekken. Hier blijkt dat moderne death metal helemaal niet voorzien hoeft te zijn van invloeden van buiten het genre om. Horns up!