The Night Flight Orchestra – Aeromantic

De Zweedse zanger Björn Strid kent iedereen in het land van metal van Soilwork. Met die band laat hij grootse dingen zien. Dat doet hij echter ook bij The Night Flight Orchestra, maar dan op een hele andere manier. Strid is namelijk één van de meest veelzijdige vocalisten in de hedendaagse metalwereld. Met The Night Flight Orchestra komt hij via Nuclear Blast met Aeromantic.

Even wordt de luisteraar rustig begeleid naar de sferen die passen bij The Night Flight Orchestra, maar als het feest in ‘Servants Of The Air’ echt losbarst, is het direct ook goed los. De hardrock, voorzien van hoogstaande baslijnen, grijpt terug naar de jaren ’80 en ligt in de lijn van de grootheden van die tijd. Het symfonische karakter zorgt ervoor dat men helemaal in die tijdsgeest lijkt te denken. Strid laat zich wederom op imponerende wijze gelden, maar dat geldt ook voor de rest van de band. De solo’s, of het nu op gitaar of keyboard is, zorgen ervoor dat de luisteraar hier van smult.

Het fijne van Aeromantic is dat The Night Flight Orchestra dertien nummers op de plaat heeft gezet. Samen zijn die goed voor een uur aan muziek. Daarbij geldt ook dat er geen intermezzo’s of anderszins onnodige momenten op de plaat te vinden zijn. ‘Taurus’, welke met net geen drie minuten de kortste is van deze schijf, laat horen dat The Night Flight Orchestra ook kort en krachtig kan rocken. ‘Transmissions’ lijkt zelf nog een vleugje Kraftwerk te verwelkomen en dat te combineren met Soft Cell en New Order. Die variaties zorgen ervoor dat het uur aan muziek om is voordat men er erg in heeft.

The Night Flight Orchestra staat al jaren bekend om hun hoogstaande hardrock met een historisch karakter. Op Aeromantic laat de groep horen nog steeds op dat bijzonder hoge niveau te acteren. Een verademing in de tijd waarin te veel bands op zoek zijn naar een vernieuwend karakter. Lang leve de ‘80’s!