Thomas Charlie Pedersen – Daylight Saving Hours

Daylight Saving Hours, de uren die extra zijn door de zomertijd. Het typische aan een plaat met die titel is dat de schijf verschijnt op het moment dat er geen sprake is van zomertijd. Dat deert de uit Kopenhagen afkomstige singer-songwriter Thomas Charlie Pedersen niet om via Karmanian Records het album Daylight Saving Hours uit te brengen.

De akoestische muziek van Thomas Charlie Pedersen heeft een basis van of gitaar of piano. Opener ‘To A First Love’ laat horen dat de piano voor een mooie basis kan zorgen, maar dat deze ook het lichte experiment niet schuwt. ‘The Meriwether Pull’ kabbelt vervolgens voort op de rustgevende klanken van de gitaar. Zowel daarin als het daarop volgende ‘Movables’ doet Thomas Charlie Pedersen denken aan The Beatles. Als ‘Let It Be’ had gevolgd hierna, had het zo gekund.

De Deense singer-songwriter heeft voor Daylight Saving Hours veertien tracks opgenomen die goed genoeg zijn bevonden om op de plaat te verschijnen. Samen zijn ze goed voor een kleine veertig minuten aan muziek. Eigenlijk doet Thomas Charlie Pedersen alles zelf op deze schijf. Alleen Daniel Pedersen ondersteunt hem soms met arrangementen en extra vocalen. Is dat zijn broer? Die persoon is ook verantwoordelijk voor de instrumentale afsluiter van de plaat. Saillant detail: dat nummer heet ‘Daylight Saving Hours’. Dat is wel typisch, dat het enige nummer dat niet van de hand van de artiest zelf ook de naamgever van de schijf is.

Wie van het akoestische werk van The Beatles houdt en ook Neil Young en Bob Dylan hoog heeft zitten, zit goed bij deze Deense muzikant. De veertien tracks op Daylight Saving Hours zorgen ervoor, hoe klein ook, dat de zon extra gaat schijnen.