Trident – North

Trident is een Zweedse black deathmetal band met Johan Norman in de gelederen. Ik haal deze naam aan, omdat Norman de gitarist was van Dissection ten tijde van het magistrale Storm of the Lights Bane. Dat betekent tegelijkertijd dat de verwachtingen enigszins hooggespannen zijn wat Trident betreft. Via Non Serviam Records komt Trident met North.

Kennismaking

In de bio merk ik op dat de band ruim tien jaar geleden al een debuut album heeft uitgebracht met de titel World Destruction en dat via Regain Records is uitgebracht. Met zo’n label achter je, zou je verwachten dat de band toch een bepaalde mate van naamsbekendheid en podiumervaring zou hebben? Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik noch de naam herken noch dat ik de band de afgelopen tien jaar ben tegengekomen op (grotere) festivals (in Europa). Wat dat betreft is North mijn eerste kennismaking met de muziek van Trident.

De vraag anno 2020 is geworden of de line-up wisselingen en tien jaar repeteren het wachten waard zijn geweest. Het antwoord is ja en nee. Trident laat een prima pot blackend deathmetal horen dat een mengelmoes is van invloeden van Dissection, Sacramentum, Amon Amarth en Necrophobic. Als dit de bands zijn die jij een warm hart toedraagt, dan is de kans zeer aannemelijk dat je Trident zeer de moeite waard gaat vinden. Met name Dissection fans zullen blij zijn met North vooral omdat de muziek speltechnisch het meeste van deze band weg heeft en de productie soms de oude tijden van Storm of the Lights Bane doen herbeleven.

Riffs

En ondanks het hoge melodieuze karakter van de nummers, de prima productie en het feit dat de band qua instrumentbeheersing staat als een huis, mist er iets aan North. Na enkele luisterbeurten is het me duidelijk geworden dat ‘compactheid’ het mogelijke antwoord is op de vraag wat er dan ontbreekt. De nummers duren allemaal ergens tussen de zes en zeven minuten, waarbij afsluiter ‘Schaman’ zelfs de ruim tien minuten aantikt. En als er dan bij de lange nummers een duidelijke structuur in combinatie met herkenbare riffs te vinden zou zijn, dan zou de lengte er niet zo toe doen. Echter, de nummers op North bestaan voor mijn gevoel soms uit een aaneenschakeling van riffs. En dat maakt weer dat er veel afwisseling te vinden is, maar dat de nummers onderling ook lastig van elkaar te onderscheiden zijn.

Ondanks dit punt van kritiek is North een prima album van Trident geworden dat liefhebbers van de eerder aangehaalde bands zeker moet gaan checken. Hopelijk ergens in 2021 een keer live in de buurt te zien.

Trident - North

Tracklist North

1. Enter