Tsjuder – Helvegr

Het is een van de most anticipating records van dit halfjaar als het gaat om de black metal. Het is dan ook niet gek dat als Helvegr van het uit Noorwegen afkomstige Tsjuder wordt opgezet, men er maar eens goed voor gaat zitten. De vraag is wel of deze Noren het na jaren wachten op die nieuwe langspeler, welke verschijnt via Season Of Mist, die verwachtingen ook waar maken.

Tsjuder

De oorsprong van Tsjuder ligt in al in 1993, maar in 2006 hield de band er mee op, om vervolgens sinds 2010 weer in touw te zijn. Lees wel dat het dan gaat om Nag en Draugluin. Die laatste maakte dan wel het echte begin niet mee, maar is toch wel sinds 1994 lid. Met name op de positie van de drums zijn er veel wisselingen geweest. Momenteel heeft men dan ook geen drummer in de officiële line-up.

Helvegr

De vraag was dan ook wie er voor de drums zou zorgen op deze nieuwe langspeler. Dat is Jon Rice geworden. Die speelt live ook voor Tsjuder, maar zal toch vooral bekend zijn van zijn rol als live drummer van Behemoth. Hij is een ervaren rot als het gaat om live een band ondersteunen, want dat deed hij bijvoorbeeld bij 1349, Sirenia en Cephalic Carnage ook. Zijn veelzijdigheid is dan ook troef.

In iets meer dan veertig minuten, waarin Tsjuder op Helvegr  negen nummers voor de luisteraar in petto heeft, vuurt dit gezelschap de old school black metal genadeloos op de luisteraar af. Opener ‘Iron Fist’ windt daar geen doekjes om. Deze heren zijn gekomen om de black metal en alles wat daarbij komt kijken, hoog in het vaandel te dragen. De sound doet denken aan hoe men dat kon verwachten in de jaren ’90 van de Scandinavische scène. Ja, Scandinavisch, want naast 1349, Immortal en Mayhem doet het ook denken aan Marduk in die tijd.

De wervelwind van Tsjuder mag soms wel een beetje gaan vertragen, want in ‘Helvegr’ komt de meer slepende kant van de black metal naar voren, de intensiteit gaat nimmer verloren. Die titeltrack is dan met meer dan zeven minuten ook direct de langste song van dit album en tevens met ‘Surtr’ de enige echt lange track. Daar tegenover zet Tsjuder ook korte knallers als ‘Gamle-Erik’ en ‘Faenskap Og Død’.

Helvegr is niet alleen een verdomd vurige, intense black metal plaat waar de liefhebbers van het genre gaan genieten, het is ook een album dat onderstreept dat Tsjuder de black metal van weleer in de breedte in de vingers heeft. Klasse is dat zij niet ingaan om moderne insteken en dat soort onnozele toevoegingen.

Tsjuder - Helvegr

Tracklist Helvegr

1. Iron Beast (3:37)