Twilight Force – At The Heart Of Wintervale

Met fantasy en dat soort zaken heeft de ondergetekende niks. Helemaal niks. In de tijd dat Harry Potter door iedereen verslonden werd, werd dat structureel genegeerd en waar de muziek ook die kant op ging, wordt er met die thematiek op eenzelfde manier omgegaan. Heel leuk voor iedereen die daar wat mee heeft. Daarom werd er misschien ook met enige tegenzin naar At The Heart Of Wintervale van Twilight Force gekeken.

Twilight Force

De Zweedse symfonische power metal band staat namelijk bekend als erg avontuurlijk. Daarbij wordt het fantasy-thema groots uitgedragen. Daarvoor zorgt de band dat die thematiek in de breedte wordt uitgedragen. Sinds het begin, in 2011, is de band een trouw uitdrager van die fantasy-wereld. Dat is wel duidelijk geworden middels de eerste drie langspelers.

At The Heart Of Wintervale

Nu heeft Twilight Force met At The Heart Of Wintervale dus de vier langspeler daar, welke de derde is die via Nuclear Blast uitkomt. In de standaardversie van het album staan er acht tracks op. De luxere uitgave telt nog drie bonusnummers. Daarvan zijn twee orkestrale versies van nummers die ook in volle glorie eerder op de plaat te horen zijn.

Opener ‘Twilight Force’ laat direct horen dat de band gekomen is om hun overtuiging haast nog enthousiaster te brengen. De pompeuze power metal met een sterk symfonisch karakter knalt er vol in. ‘At The Heart Of Wintervale’ maakt het vervolgens al wat meer frivool, wat bij het karakter van de band past. In het erg lange ‘Highlands Of The Elder Dragon’ gaan alle registers echt open. De power metal moet daar ook plaats maken voor pianospel en qua instrumenten lijkt men soms door het ‘Sprookjesbos’ van de Efteling te lopen.

Eerlijk is eerlijk, muzikaal gezien is het een plaat die laat horen dat deze Zweden muziek echt wel boeiend en grotesk kunnen inrichten. Toch moet gezegd worden dat At The Heart Of Wintervale van Twilight Force typisch zo’n plaat is waar men van moet houden. Liefhebbers van de combinatie van fantasy en power metal zitten bij dit album goed gebakken.

Twilight Force - At The Heart Of Wintervale - Artwork (1)

Tracklist At The Heart Of Wintervale

1. Twilight Force