Urne – A Feast On Sorrow

Het is een album waar velen reikhalzend naar uit hebben gekeken. Dat is het resultaat van de daverende debuutplaat. Urne kreeg zelfs Gojira’s Joe Duplantier als produceren voor die tweede langspeler uit hun carrière. Kortom, genoeg redenen om heel wat te verwachten van de nieuwe release van Urne, welke A Feast On Sorrow heet en uitkomt via Candlelight Records.

Urne

In 2016 zag Urne het licht, maar sinds afgelopen jaar hebben zanger/bassist Joe Nally en gitarist Angus Neyra een nieuwe drummer aan hun zijde. Dat is James Cook, welke niet verward moet worden met de al lang geleden overleden zeevaarder. Met hem in de gelederen heeft men gewerkt aan de opvolger van het in 2021 verschenen Serpent & Spirit.

A Feast On Sorrow

Er zijn albums die heel trots meldden dat er een track met een speelduur van meer dan elf minuten op te vinden is. Op enkele genres na is dit tegenwoordig een zeldzaamheid. Echter, Urne heeft op A Feast On Sorrow zelfs twee tracks die over de elf minuten heen gaan. Het machtige ‘A Stumble Of Words’ en afsluiter ‘A Long Goodbye/Where Do The Memories Go’ zijn die songs die meer dan elf minuten vergen van de luisteraar. Wie opgaat in deze plaat, zal al snel merken dat het niet eens opvalt dat die tracks zo lang zijn. De flow is goed en die flow wordt al in opener ‘The Flood Came Rushing In’ gezet.

Dit is bij Urne vooral te danken aan het feit dat zij zich niet committeren aan één genre. Metal wordt in de brede zin vermalen tot een machtig, heavy blok aan veelzijdig geweld. Er zijn fases dat Paradise Lost voor de hoofdtoevoer lijkt te zorgen, terwijl andere momenten even zo goed Mastodon, Baroness, Machine Head of Gojira het roer zouden kunnen hebben gegrepen. Er gebeurt veel, heel veel, zonder het geheel uit het oog te verliezen. Zelfs het niemendalletje ‘Peace’, waar men wel even in een kroeg lijkt te staan voor hun muziek, is een mooi puzzelstukje.

Tegenwoordig zijn er veel albums die best via de digitale kanalen per song te genieten zijn. Prima, maar A Feast On Sorrow is een dikke middelvinger naar al die gefragmenteerde luisteraar. Dit is een release die men van a tot z moet laten knallen, in zijn geheel, de flow niet onderbrekend. En, zodra de nekspieren na eenenvijftig minuten rust lijken te krijgen, gewoon op repeat drukken.

Urne - A Feast On Sorrow

Tracklist A Feast On Sorrow

1. The Flood Came Rushing In 06:05