Vein.fm – This World Is Going To Ruin You

Eigenlijk was de intentie om een inleiding op This World Is Going To Ruin You van Vein.fm te koppelen aan de gebeurtenissen in en om Oekraïne. Echter, het onheilspellende begin van dit album noodzaakt de ondergetekende daar toch een andere wending aan te geven. Het is namelijk niet de vraag waar deze wereld toe gaat leiden, maar waarom de voorbode op deze plaat, die via Nuclear Blast verschijnt, zo zwaar aangezet onheilspellend is.

Vein.fm

Echt heel makkelijk maken deze muzikanten het de wereld niet. Tenminste, als het gaat om vinden van informatie over hen. Wel is duidelijk dat de groep al even bezig is, want in 2013 bracht deze uit Boston afkomstige groep al een release uit, welke daarna nog de nodige opvolgers gekregen heeft. Toch lijkt de groep het niet erg te vinden dat er een waas van mysterie om hen heen zweemt.

This World Is Going To Ruin You

De twaalf tracks op This World Is Going To Ruin You kenmerken zich doordat niet alle tracks direct nummers zijn, maar wel tot de hele beleving behoren. Opener ‘Welcome Home’ lijkt de luisteraar dan ook filmisch in te willen leiden, totdat men à la Slipknot in het kwadraat hysterisch gaat doen. De jeugd zal het wel helemaal omarmen.

Eerlijk gezegd betreft het een tornado van bruutheid die pas in ‘Fear in Non-Fiction’ even gaat liggen. Dan is er ook ruimte voor clean vocalen, voor heel even. De rest wordt namelijk bruut en overstuur aan elkaar geschreeuwd op een fundament waarbij men vooral uit het extreme van de metal heeft willen putten, zonder echt keuzes te willen maken. Het anderhalve minuut durende ‘Lights Out’ eindigt dan bijvoorbeeld ook abrupt. Die combinatie met ‘Wherever You Are’ doet nog wel denken aan The Dillinger Escape Plan. Ook daar moest men aan wennen.

Vele invloeden, lijn onduidelijk

Er zijn vlagen op de plaat waar deze Amerikanen duidelijk maken dat zij ook zo hun inspiratie hebben. In de trippy afsluiter ‘Funeral Sound’ lijken de invloeden van Korn, Linkin Park en Incubus deels te bespeuren te zijn. Die eerste komt wel vaker op de plaat terug. Echter, de invloed van de deathcore en extreme metal is ook veelvuldig aanwezig, waardoor er niet direct een duidelijk lijn in de bedoeling van deze band zit. Dat is best zwaar voor mensen die nog niet bekend zijn met waar dit gezelschap voor staat.

Dat de mensheid geruïneerd zal worden, lijkt dezer dagen nog duidelijker dan ooit. This World Is Going To Ruin You laat er echter voor zorgen dat Vein.fm de mensheid in razernij laat geraken. Het ene deel zal gek worden van de opwinding, terwijl de rest uit frustratie alles kort en klein zal slaan. Een middenweg is er niet, ben daar op voorbereid.

Vein.fm - This World Is Going To Ruin You - Artwork

Tracklist This World Is Going To Ruin You

1. Welcome Home