Wolfheart – Wolves Of Karelia

De Finse metalheads van Wolfheart staan niet bekend als muzikanten die het rustig aan doen. Wolfheart is in 2013 opgericht en nog datzelfde jaar kwam hun eerste langspeler uit. Inmiddels is men zeven jaar verder en komt de groep alweer met haar vijfde langspeler. Via Napalm Records komt Wolfheart met Wolves Of Karelia.

Wolfheart kende voor Wolves Of Karelia het gegeven dat de gitarist uit de band was. Daarom is Vagelis Karzis, die live ook nog o.a. Rotting Christ heeft ondersteund, voor de opnames ingezet. Verschillende online bronnen melden echter dat hij inmiddels ook in de line-up van de band is opgenomen. Hij is in ieder geval op deze plaat verantwoordelijk voor de leadpartijen op de gitaar.

Wolves Of Karelia telt in het totaal acht tracks. Dat is niet bijster veel. Toch schotelt Wolfheart de luisteraar de nodige minuten aan muziek voor. Dat komt doordat er slechts twee tracks op de plaat geen speelduur tussen de vijf en zeven minuten hebben. ‘Eye Of The Storm’, welke met zijn twee minuten en vierenveertig minuten toch wel een beetje een vreemde eend in de bijt is, is eigenlijk een lang klassiek intermezzo. ‘Arrows Of Chaos’, wat de andere track is die de vijf minuten niet haalt, is wel volgens de kenmerkende death metal van Wolfheart.

Om de death metal van Wolfheart te beschrijven, is het vooral zaak om Amon Amarth in gedachte te houden. Het groteske van die band is bijvoorbeeld ook te vinden in het uitermate knallende ‘Horizon On Fire’. Daarentegen staat dat Wolfheart ook echt wel rustige passages durft in te zetten. Zo zijn de openingen van onder andere ‘Hail Of Steel’ en het afsluitende ‘Ashes’, welke een erg meeslepende track is, daar goede voorbeelden van.

Het mag dan wel zijn dat Wolfheart in een paar jaar veel releases uit heeft gebracht, de band laat wel degelijk horen dat men genoeg inspiratie heeft om niet met een dertien-in-een-dozijn plaat te komen. Wolves Of Karelia is een verrassend brede death metal plaat die veel gezichten van Wolfheart toont.