Hyrgal, Miasmes, Räum @Le Brat Cave, Lille (FR)

Leestijd: 5 minuten

Terwijl Lille al volop in de sferen van Kerst lijkt te zijn, een grote mensenmassa hun treurnis uitstort over de Black Friday-aankopen en de kou door de straten trekt, was White Room Reviews aldaar neergestreken voor een goed portie black metal in Le Brat Cave. Een portie dat in Frankrijk anders is dan in Nederland. Hyrgal vormde de hoofdmoot, maar de aanwezigheid van ook Miasmes en Räum maakte het geheel compleet.

Lille, november

Wie niet in Lille komt, zal Lille niet begrijpen en zal nog de aanwezigheid aldaar begrijpen. Waar duizenden mensen met aankopen dus door de straten krioelden, bleek dat Black Friday eigenlijk Black Saturday had moeten heten. De underground van de metal weet Lille goed te vinden, mede omdat deze stad de nodige bands heeft voortgebracht.

Le Brat Cave was ditmaal het toneel en dat is ook een venue die niet als alle andere is. Wie door de deur stapt, stapt in een wereld van spelautomaten en andere flikkerende lichtjes. Deze gamehall heeft echter een doorgang en de stage is dus in het tweede gedeelte. Het was dat er wat metalheads aan de deur zaten, anders zou de leek het niet vinden.

Raum

Als eerste band van de avond was het de beurt aan de enige niet Franse band. Raum komt namelijk uit België. Dat zij wel uit het Franstalige deel van België komen en ook gehuisvest zijn bij Les Acteurs De L’Ombre Productions zullen ook redenen zijn geweest om welkom te zijn. Ondanks de korte show van Räum, wist deze band, welke dit jaar Cursed By The Crown uit heeft gebracht, zette zij zichzelf mooi in de kijker. Natuurlijk stond de nieuwe release goed in de picture, maar de band had ook nog aandacht voor een song die nog niet uit is. Ondanks de vooroorlogse prijzen van het bier, reageerde het publiek tamelijk matjes. Echter, later bleek dat dit de algemene houding was, ook al vond men het vet.

Miasmes

Eén van de snelst opkomende Franse bands moest daarna de bühne van Le Brat Cave op. Miasmes. Die band is opgericht in 2021, kwam in 2022 met de EP Vermines en bracht dit jaar hun eerste langspeler uit. Logisch dan ook dat Répugnance alle aandacht in de setlijst kreeg. Als de ondergetekende het niet mis heeft, werd zelfs elke track van die plaat gespeeld. De enige track van Vermines was ‘Vermine’. ‘Pestilence’ wordt in dat kader voor het gemak maar even bij de nieuwste langspeler gerekend, maar is wel op beide aanwezig.

Miasmes liet op het podium blijken dat hun energieke performance een aanstekelijke troef is. De intensiteit was hoog en de tracks volgde elkaar in een goed tempo op. De snerpende black metal werd vol vertuiging op het publiek afgevuurd. Deze set maakte duidelijk waarom deze band, waar ervaren leden met onder andere een verleden in Seth, een mooie toekomst is toegedicht.

Hyrgal

Wie Hyrgal zegt, zegt Clément Flandrois en daarmee dus ook Svart Crown. Toen die band het voorgezien hield, konden alle pijlen weer op Hyrgal, een band waarvan de oorsprong al in 2007 ligt. CF is niet de enige in de huidige line-up van Hyrgal met een link naar Svart Crown, want de drummer van dienst was ook de drummer van de laatste EP van Svart Crown. Hyrgal kwam ook dit jaar met een release, de EP Sessions Funéraire Anno MMXXIII. Die release werd tijdens de set in Le Brat Cave natuurlijk niet overgeslagen.

Waar de andere twee bands de aankleding van het podium beperkte tot diensdoende zaken als versterkers, microfoons en dat soort benodigdheden, trok Hyrgal het nodige uit de kast om te imponeren. Hun black metal is duister, wat ook in de attributen doorschemerde. De botten leidden alleen bij sommigen in het publiek ook af, vooral omdat het misschien juist cliché vormend is. Feit was wel dat Hyrgal vol goede moed hun show inzette.

Onlangs bracht Hyrgal ‘Nihil Est’ uit, wat hun meest recente track is. Die kon natuurlijk niet ontbreken. Daarmee onderstrepen ze ook de evolutie van de band. Voorheen bezochten zij vooral de krochten van de snerpende black metal waarin menig muur hetzelfde oogde, verguisd, verdoemd. Maar inmiddels wordt het palet in de duisternis op een bredere manier geëtaleerd. Dat zorgt voor meer diepgang, wat ook uitmondde in een intense show waar de leden volledig in opgaan.

Ode aan grootheden

Hyrgal heeft op hun meest recente EP ook een van de grootheden van de black metal aangehaald, Marduk. Dat nummer, ‘Dark Endless’, werd gedaan met een bijzondere gastbijdrage. Psycho, van Hats Barn en ook bekend van onder andere gastbijdrages bij Azziard en Ter Ziele, kwam nog even meedoen. Het feest der black metal was compleet en menig hoofd bewoog nu wel. Gelukkig.

De sferen van de black metal druisten door de krochten van Le Brat Cave heen. Hyrgal, Miasmes en Räum bewezen eens te meer dat Frankrijk uniek is op het gebied van black metal, bijna nostalgisch. Maar de filosofie daarachter?

HYRGAL ONLINE

MIASMES ONLINE

Räum online