Cryptosis – The Silent Call EP

Toen Cryptosis in 2021 met de debuutplaat Bionic Swarm kwam, bleek dat zij zich aan het gereedmaken waren voor een grotere, ver(de)re toekomst. Inmiddels is men twee jaar verder en hebben de heren niet stil gezeten. Het resultaat is een nieuwe EP. Die EP van Cryptosis is genaamd The Silent Call. Net als Bionic Swarm komt deze release uit via Century Media.

Cryptosis

Voor hen die het niet helemaal meer scherp hebben: Cryptosis ging door waar Distillator ophield. De thrash werd opengesteld voor de invloeden van de death en de thematiek werd ook anders. De heren, Laurens, Marco en Frank, bleven wel hetzelfde. Inmiddels kan worden gesteld dat de verandering hen geen windeieren gelegd heeft.

The Silent Call EP

Deze nieuwe release bevat in het totaal vier tracks. Een deel daarvan kan gekend worden, omdat ‘Prospect Of Immortality’ en ‘Transcendence’ op Bionic Swarm te vinden waren. Echter, hier betreffen het liveversies, opgenomen in Athene tijdens hun Europese tournee van 2022. Deze tracks laten horen dat live ook de breedte van de metal goed benut wordt. Zowel de death, black als thrash lijken allemaal hun aandeel gehad te hebben, wat live ook goed uit de verf komt.

De overige twee tracks zijn wel studiotracks. ‘The Silent Call’ is eigenlijk het enige echt nieuwe nummer. ‘Master Of Life’ is namelijk al opgenomen tijdens de sessies voor de debuutplaat. Maakt dat het minder? Nee. Cryptosis heeft hier namelijk twee tracks in handen die én hun brede insteek op een mooie manier onderstrepen én een mooie toegevoegde waarde voor de fan zijn.

2024 gaat op voorhand al een mooi jaar worden voor het drietal van Cryptosis, maar met The Silent Call nemen zij daar alvast een mooi voorschot op. Het moge duidelijk zijn dat de metalhead blij wordt van wat deze mannen voorschotelen.

Cryptosis - The Silent Call EP

Tracklist The Silent Call EP

1. The Silent Call 5:00