Wound Collector @Musicon Den Haag

‘Weer een dertien-in-een-dozijn band.’ Of ‘Leuk, maar niet origineel.’ Dat zijn vaak gehoorde uitspraken bij concerten waarbij men niet direct voor een bepaalde band komt. In dat kader had Musicon iets moois voor de metalhead in petto. Op vrijdag 7 augustus speelde in de Musicon namelijk Wound Collector. White Room Reviews was erbij.

Wound Collector

Wie Wound Collector zegt, zal niet direct bij iedereen belletjes laten rinkelen. Deze Belgische death metal formatie is er echter één om niet meer te vergeten. Waar death metal vaak in de samenstelling van drums, bas en gitaar wordt gespeeld, heeft Wound Collector een troef in handen die maar zelden wordt ingezet: de saxofoon. Frontman Peter Verdonck zet deze in met hoge frequentie.

Deze uit Vlaanderen afkomstige band kwam eerder dit jaar met het album Depravity. Door iets met corona viel de gehele promotie on stage in het water. Waar er in België nog niet tot nauwelijks activiteit voor de mens met muzieksmaak te genieten is, is dat in Nederland wel. De vier heren van Wound Collector beaamden dan ook dat ze enorm blij waren dat ze hier in Musicon mochten spelen. Dit zou tevens de vuurdoop voor de bassist zijn.

Rocken met de sax

Omdat Depravity natuurlijk leidend zou zijn tijdens deze show, gebruikte Wound Collector ‘Death By Guillotine’ als opener. Dat is ook de opener van hun recente plaat én een track die gelijk zorgt dat men de rol van de saxofoon snapt. De melodielijnen komen live ook goed uit de verf. Dat Peter Verdonck daarbij niet het type is dat stil staat, doet de rest.

Echter, er moet niet gedacht worden dat het een one-man-show was. Wound Collector liet op de bühne van de Musicon zien dat het ijzersterke formatie is met op elke positie zeer kundige muzikanten. Deze bescheiden mannen weten hoe de death metal moet klinken en weten daarbij ook goed te variëren.

Dat variëren gebeurde ook in de setlist. Wound Collector heeft namelijk één eerdere plaat uitgebracht. Dat was Eternal Bloodcult. Door ‘Crucifixion To The Inverted Cross’ direct na de openingstrack te spelen, werd ook duidelijk dat dit album niet vergeten zou worden in de setlist. Het zou ook niet de enige track van die schijf zijn.

Odes

Wound Collector heeft ook gevoel voor geschiedenis. Een duidelijke wond in vele families en regio’s in België wordt gevormd door de Eerste Wereldoorlog. De oorlog waar Nederland een beetje neutraal van de zijlijn meekeek, liet zijn sporen in België flink na. ‘In Flanders Field’, wat een zeer bekend oorlogsgedicht is, werd in de vorm van de metal gegoten. Dat heeft Wound Collector wel op een geheel andere wijze gedaan dan Sabaton het afgelopen jaar.

Tevens was er ook een ode aan de Nederlandse geschiedenis. Die kwam middels een track over de welbekende Nederlandse Margaretha Zelle. De naam Mata Hari zegt men waarschijnlijk meer. Het was duidelijk dat Wound Collector dus ook van haar rol op de hoogte was. Omdat dit nummer zo in de smaak viel, werd deze, na vraag vanuit het publiek om een toegift, nogmaals gespeeld.

Terugkomend op de inleidende woorden kan geconstateerd worden dat het opvallend is dat de Musicon juist bij zo’n bijzondere metalband niet uitverkocht was. Wound Collector zit met deze show wel in het collectieve geheugen van de wel aanwezige metalhead gegrift. Keiharde death metal met een saxofoon als troef blijkt on stage erg gaaf.

Wound Collector Musicon

Setlist

1.         DEATH BY GUILLOTINE