Astralium – Land of Eternal Dreams

Italië is een land waar een vruchtbare bodem voor symfonische metalbands te vinden is. Astralium is daar ook zo’n exponent van. Ontsproten van de Siciliaanse grond heeft de band afgelopen zomer via Rockshots Records hun eerste langspeler, welke tevens hun eerste release ooit is, uitgebracht. Land Of Eternal Dreams is dat resultaat.

Astralium is een bijzonder verhaal. In deze band zit namelijk een bloedband die niet dagelijks te vinden is bij bands. Bassist Guiseppe Pappalardo, wat al heerlijk Italiaans bekt, is de vader van Roberta Pappalardo. Die laatste is als sopraan de frontvrouw van Astralium. Zij wordt in de band hier en daar vocaal bijgestaan door drummer Salvo Grasso. Hij is in 2017 als laatste bij deze band gekomen en brengt ook de nodige ervaring mee naar de groep.

Op Land Of Eternal Dreams heeft Astralium het goed voor met de luisteraar. De Italianen zorgen voor iets meer dan een uur aan muziek, welke is verdeeld over twaalf tracks. Daarvan zijn opener ‘Remembrance’ en ‘Ethereal Voices From The Forest’ de twee zonder vocalen. De eerste is een mooie inleiding op ‘The Journey’, waar deze dan ook naadloos in over gaat. ‘Ethereal Voices From The Forest’ bevat nog wel noten van Pappalardo, maar kent geen teksten. Dit is meer een sferische passage op de plaat, als opmaat voor de laatste twee songs, waar deze dan ook in over gaat.

Muzikaal weet Astralium indruk te maken. Hun symfonische metal ligt soms in de lijn van Epica, zonder de zware grunts, maar weet ook de powermetal als bron van invloed te laten weerklinken in de sound. Dat blijkt sterk in ‘Rising Waves From The Ocean’, waarin de band bijval krijgt van Tommy Johansson. De kracht die in de ritmiek te vinden is, werkt ronduit opzwepend.  Dat de gitaarpartijen van Emanuele Alessandro zowel ritmisch als melodieus ijzersterk zijn, zorgt ervoor dat de muziek op een indrukwekkende manier op de luisteraar inwerkt.

Het genre van de symfonische metal met daarbij een vrouw aan het front is er één waarin je van sterke huizen moet komen om indruk te maken. Voor Astralium geldt dat deze dat doet. Land Of Eternal Dreams is een langspeler die onderstreept mag worden als een uiterst sterk en interessant debuut van een band waarin vader en dochter hun passie delen.