Cyanide Paradise – Reach for The Stars EP

De Nederlandse metalband Cyanide Paradise mag klinken als een nieuwe naam, de groep hoopt echter snel meer bekendheid te verkrijgen. Om dat te bewerkstelligen heeft de band gewerkt aan hun eerste release. Geheel in eigen beheer komt Cyanide Paradise met de EP Reach For The Stars.

Deze schijf telt vier nummers. Daarin is goed te horen dat de death metal veel invloed heeft op dit gezelschap. Hun sound ligt in het verlengde van dat genre. Daarbij moet ook worden gezegd dat men in Linn Liv een vocaliste heeft die menig mannelijk collega het nakijken geeft. Dat is bijvoorbeeld goed te horen in ‘Pestilence’, misschien we de beste van de vier tracks. Het sterke aan Cyanide Paradise is dat gitarist Martin Vos haar soms versterking komt geven, zodat het geheel nog meer brute kracht met zich meebrengt. Overigens laat dat nummer ook horen dat Cyanide Paradise hun death metal ook met een lekkere groove kan presenteren, waardoor men ook in de smaak kan vallen bij liefhebbers van onder andere Lamb Of God.

Cyanide Paradise laat op de EP Reach For The Stars horen dat zij open staat voor diverse invloeden. Het afsluitende ‘Reach For The Stars’, de titeltrack dus, goed te horen. Wie zou stellen dat Cyanide Paradise ook invloeden van Gojira leent, zou daar zondermeer geloofd kunnen worden. Dat geeft ook een mooie wending aan de death metal van deze band. Doordat het tempo daar minder hoog ligt, komende de melodieuze partijen goed tot hun recht.

De vier nummers op de EP Reach For The Stars laten horen dat de Nederlandse formatie Cyanide Paradise veel in zijn mars heeft. Natuurlijk kan er qua algehele productie nog wat worden gewonnen, maar muzikaal maakt deze band indruk. Hou ze in de gaten.