A/Oratos – Ecclesia Gnostica

De wereld is mooi. Rot toch op. Dat is wat de donkerte van de black metal vaak in het vaandel draagt, zo niet altijd. Deze wereld kan ook op een hele andere manier gezien, of niet gezien, worden. De gnostiek van de eerste eeuwen van de jaartelling komt dan ook bij deze Franse band kijken. A/Oratos, wat misschien een wat vreemde naam is, komt via Les Acteurs De L’Ombre Productions met Ecclesia Gnostica, hun eerste langspeler.

A/Oratos

De band vindt haar oorsprong al in 2016, maar in 2019 is de enige release tot op heden uitgekomen. Dat was een EP, uitgekomen in eigen beheer. A/Oratos is een afgeleide van het Griekse woord ‘aoratos’, wat als (niet-)zichtbaar geldt. Die zinspeling komt dan ook terug in de naam van dit uit Frankrijk afkomstige viertal.

Ecclesia Gnostica

In een ruime veertig minuten, waarin zeven nummers de revue passeren op Ecclesia Gnostica, neemt A/Oratos de luisteraar mee in mytische sferen. Wel voor hen die de krijs in het Frans goed kan ontrafelen. Vanaf opener ‘Le Hiérophante’ wordt duidelijk dat de black metal van deze band iets speciaals heeft, en iets melodieus, maar in ‘Deuteros’ wordt dat pas echt duidelijk. Het rustige begin zet de luisteraar nog op een verkeerd been. Als de hel losbarst, blijkt dit viertal dit bijna op een gotische manier te doen. Die laag zit er subtiel in, maar komt bij vlagen sterk aan het licht. Dat A/Oratos daarbij ook de rust terug durft op te zoeken, maar dit tot een verrassing op Ecclesia Gnostica.

‘Disciplina Arcani’ geeft de luisteraar ergens nog het idee dat de heren van A/Oratos ook nog naar Pestilence hebben geluisterd. Vooral in de opening trekt de band frivool van leer, zonder hun black metal masker te verliezen. Dat gebeurt ook niet als het even wat meer melodieuzer en slepender wordt, zoals in ‘Ô Roi De Eons’. De gesproken tekst zorgt daar ook voor een mooie, donkere diepgang.

Het zal voor velen een nieuwe naam zijn, maar even zo goed moet men weten dat Frankrijk de black metal hoog heeft zitten. A/Oratos heeft met Ecclesia Gnostica een krachtige, veelzijdige en meeslepende eerste langspeler. Eén die smaakt naar meer.

A Oratos - Ecclesia Gnostica

Tracklist Ecclesia Gnostica

1 – Le Hiérophante