ACXDC – Satan Is King

Voor wie een beetje in de war is, ACxDC is niet de Australische rockband AC/DC. Dat is eigenlijk net zo duidelijk als dat men weet wat het verschil is tussen een Boeing 747 en een Tesla. Juist, een wereld van verschil. De een heeft niks met de ander te maken buiten het feit dat het beide voertuigen zijn. Zo zit het hier ook. Beide bands en voor de rest heeft het niks met elkaar te maken.

Daarbij komt ook nog dat ACxDC eigenlijk geen ACxDC heet, om het makkelijk te maken. ACxDC heet namelijk voluit Antichrist Demoncore. Maar ja, als je dat gaat afkorten is de meest logische manier toch echt wel AC DC. Die x in het midden verheldert veel, want er is hier geen slash gebruikt. En deze band komt via Prosthetic Records met Satan Is King.

Satan Is King gaat door voor een langspeler. De release telt immers ook vijftien nummers. Er zijn genoeg bands waarbij vijftien tracks niet eens op een langspeler passen. Bij ACxDC passen die tracks zelfs ruim in een half uur. ACxDC blaast alles in vijfentwintig minuten omver, om daarna de luisteraar te laten snakken naar adem en de kans te geven op repeat te drukken.

ACxDC slokt alles op dat te maken heeft met de powerviolence, hardcore en de grindcore. Tel daarbij op dat er hier en daar ook nog ene vleugje death metal te proeven is en men snapt waarom de speelduur zo kort is. ‘Turncoat’ en afsluiter ‘Maggot Museum’ zijn met tweeëneenhalve minuut speeltijd wel erg lang van aard. Toch betreffen het geniale tracks omdat ACxDC hier wat meer kan laten horen.

Voor wie het niet door heeft, alles gebeurt op een overstuur hoog tempo, om middels wat tempo breaks toch aan te tonen dat er een bepaalde opbouw in de nummers zit. ‘Matapacos’, welke de geniale speeltijd van één minuut en elf secondes heeft, laat dat goed horen. Vergeleken met het uiterst furieuze ‘Revenge’ is dat nog lang. Daar laat ACxDC horen dat er zelfs in iets meer dan veertig secondes een nummer gespeeld kan worden.

Hard, snel, ruig en alles verwoestend. Dat zijn de woorden die passen bij de nieuwe plaat van ACxDC. Satan Is King laat horen dat de powerviolence en grindcore zorgen voor een uitbarsting waar ’s werelds grootste vulkanen nog een puntje aan kunnen zuigen.