Angra – Cycles Of Pain

Leestijd: 3 minuten

Heavy metal is een net zo’n internationaal communicatiemiddel als het alfabet of het braille. Dat wordt gesteld en het ontkennen van deze stelling van Angra is lastiger dan hem te omarmen. De lang meedraaiende formatie heeft nu de eerste nieuwe studioplaat sinds 2018 klaar. Het nieuwe studioalbum van Angra heet Cycles Of Pain en verschijnt via Atomic Fire Records.

Angra

Natuurlijk is Angra een band die haar oorsprong heeft gevonden in Sao Paulo, een miljoenenstad in Brazilië. Dat was begin jaren ’90. Maar, zoals gezegd, is heavy metal internationaal en misschien is het daarom ook dat Fabio Lione, het Italiaanse icoon die vooral bekend is van Rhapsody Of Fire, Angra al zo’n tien jaar vocaal aanvoert.

De line-up van Ømni, wat dus die voorganger van Cycles Of Pain uit 2018 is, heeft Angra behouden. Die release was namelijk de eerste zonder Kiko Laureiro, welke toch gold als een oerlid van deze Braziliaanse heavy metal grootheid. Zijn vervanger was en is Marcelo Barbosa, die eigens al een lijntje had lopen richting Angra door een van zijn andere bands.

Cycles Of Pain

De nieuwe plaat van Angra omvat een klein uur aan muziek. Die is verdeeld over twaalf tracks. Opener ‘Cyclus Doloris’ is slechts een sferische opening van nog geen minuut en ‘Tides Of Changes – Part I’ gaat ook maar net over die minuut heen. De vraag daar is waarom die niet gewoon is samengepakt met ‘Tides Of Changes – Part II’. Dat had makkelijk gekund.

Buiten die kanttekeningen om kan gesteld worden dat Angra de zaken goed voor elkaar heeft. ‘Ride Into The Storm’ zorgt dat het vuur goed wordt aangewakkerd en dat de power metal direct hoog in het vaandel wordt gehesen. Waar dat genre toch wel leidend is, is Angra meer dan een band die alles in de lijn van dat genre speelt. De progressieve spelingen en invloeden van de heavy metal worden niet onder stoelen of banken gestoken, waardoor er hele sterke passages ontstaan, iets wat in ‘Tides Of Change – Part II’ bijvoorbeeld sterk naar voren komt. Ook ‘Vida Seca’, welke rustig begint en waar de symfonische kant ook een belangrijke rol vervult, is daar een goed voorbeeld van. Dat is op alle fronten een heel sterk nummer.

Gastmusici

Er zijn vele gastmusici, waarbij het gehalte dames enorm opvalt. Onder andere Amanda Somerville, die mee komt in doen in afsluiter ‘Tears Of Blood’, en Fernanda Lira, voorheen van Nervosa en tegenwoordig schitterend in Crypta, passeren de revue. Dat is slechts een kleine greep uit deze bijdrages, maar hoe men het went of keert, het is echt Angra zelf dat de spotlight grijpt. ‘Gods Of The World’ onderstreept dat.

Cycles Of Pain laat horen dat de ervaren metalband Angra nog steeds zijn mannetje staat, want dit nieuwe album vlamt van begin tot eind. Typisch zo’n plaat die de metalhead helemaal opgezweept krijgt.

Angra - Cycles Of Pain

Tracklist Cycles Of Pain

1. Cyclus Doloris 0:48