Apoplexy – Destiny

Dat er achter het voormalige IJzeren Gordijn een rijkelijke metalwereld open is gegaan, moge duidelijk zijn. Daarbij moet niet alleen naar Polen, met vaandeldragers als Behemoth, Vader en Decapitated gekeken worden. Slowakije mag daardoor dan wat minder in het oog springen, de metal is er niet minder levendig. Apoplexy is daar een voorbeeld van en die band kwam onlangs met Destiny.

Apoplexy

De nieuwe plaat van Apoplexy is eigenlijk een hommage aan Andrej Kohout. Dat was de oprichter en bassist van de band, maar helaas in 2022 overleden. De band besloot door te gaan, juist ook om zijn spirit in leven te houden. Waar de eerste en enige twee langspelers verschenen in de vorige eeuw, zag Apoplexy daarom na veertien jaar de kans schoon om met die derde langspeler te komen.

Destiny

In tien nummers, welke samen goed zijn voor een klein uur aan muziek, laat Apoplexy op Destiny horen dat hun sound ergens een middelweg tussen Dimmu Borgir en Paradise Lost lijkt te bewandelen. ‘In The Carpathian’s Woods’ is dat goed te horen. ‘Pandora’s Box’ gooit juist meer een hengeltje uit naar de tech death, waardoor ook Pestilence en Obscura van invloed kunnen zijn, terwijl de eerder genoemde bands niet uit het oog verloren worden.

Als het gaat om prima door doom beïnvloede death met symfonische elementen dan blijkt men middels Destiny bij Apoplexy aan het goede adres te zijn. Bovenal moet wijlen Kohout ontzettend trots vanuit waar dan ook ver weg van het rijk der levenden kijken naar zijn voormalig bandgenoten. Puike hommage.

Apoplexy - Destiny

Tracklist Destiny

1. Destiny / Labyrinth Without End