Bear’s Den – So That You Might Hear me

De uit London afkomstige band Bear’s Den staat bekend om hun muziek die door de folk en rock beïnvloed is. In het verleden werd de groep vergeleken met Mumford & Sons en Ben Howard, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Bear’s Den te groot is gegroeid om hen te moeten koppelen aan muziek van anderen. Het duo achter Bear’s Den heeft zijn derde langspeler uitgebracht. So That You Might Hear Me is verschenen via Caroline.

Voordat men verder gaat lezen, leg alles weg, zoek een comfortabele plaats om te zitten en schenk jezelf daarbij iets te drinken in waar je blij van wordt. Om met de deur in huis te vallen, Bear’s Den heeft een bijzonder mooie plaat gemaakt. De vooruitgeschoven single ‘Fuel On The Fire’ zorgde al voor hoge verwachtingen. Die zijn meer dan waargemaakt. ‘Breaker/Keeper’ is een track waarmee een festivalweide tijdens de invallende duisternis tot een dromerige, zweverige menigte kan worden omgetoverd. Het enige wat dan nog rest is languit in het gras te gaan liggen.

In het totaal staan er op So That You Might Hear Me tien tracks. Negen daarvan zouden zo op de radio gedraaid kunnen worden. Dat wilt niet zeggen dat die tiende track, ‘Not Every River’, niet goed is. Integendeeld. Maar het betreft hier eerder een mooi stuk poëzie waaronder muziek is gezet. Een mooi moment, dat zeker. ‘Laurel Wreath’ is ook zo’n track die bestempeld kan worden als mooi moment. Hier komt Bear’s Den wat krachtiger uit de hoek, zonder daarbij het tempo op te schroeven. Dat is ook een kracht van dit Britse duo. Men kan ook overtuigen zonder dat er een hoog tempo bevaren hoeft te worden. Juist de teksten, de samenzang en de subtiele noten die de melodie schetsen zorgen regelmatig voor kippenvel.

Dat Bear’s Den komende zomer op onder andere Rock Werchter een belangrijke spot inneemt en volgend jaar shows zal geven in de AFAS Live en Vorst Nationaal zegt ook genoeg. Deze band is hot. ‘Crow’ laat goed horen waarom: Bear’s Den vaart daar op een kadans van piano-akkoorden, een gitaar in de verte en subtiele blazers. Het verhalende zingen zorgt ervoor dat men aan de lippen hangt.

Er komen niet vaak platen uit die vanaf het begin tot het eind de luisteraar helemaal vasthouden en veelvuldig kippenvel geven. So That You Might Hear Me van het Britse Bear’s Den doet dat. Het advies is om alles en iedereen te vergeten, een rustig plekje op te zoeken en deze plaat op te zetten. Keer op keer.