Beaten To Death – Laat maar, deel drie: ik verhuis naar 青木ヶ原

Logica is iets wat niet in het woordenboek van de Noorse band Beaten To Death staat. De groep komt zo tegen het eind van het jaar viermaal met zelfgemaakt vuurwerk. Volkomen logisch dat het eerste deel hiervan wordt opgevolgd door het derde. Geheel in eigen beheer knalt Beaten To Death Laat maar, deel drie: ik verhuis naar 青木ヶ原 op de mensheid af.

Beaten To Death

Wie de naam Beaten To Death niks zegt, heeft deze site de laatste jaren weinig tot niet bezocht. Deze Noorse grindcore grootheden wisten met de langspeler Agronomicon elk grindcore-minnend hart sneller te doen laten kloppen. Dit jaar volgde er een langspeler die niemand zag aankomen, om nu het jaar te eindigen met vier EP’s. Corona zorgt duidelijk voor peper in de reet bij deze heren. Wat een tempo van releases op de markt brengen.

Laat maar, deel drie: ik verhuis naar 青木ヶ原

Waar de voorganger de luisteraar nog meenam naar het bosgebied rondom het Nederlandse Breda, verrast Beaten To Death nu met een uitstapje iets verder weg. Voor dit derde deel, welke dus voor het tweede deel uitkomt, neemt men de luisteraar mee naar Japan. Om precies te zijn: het gebied rondom Mount Fuji. Tenminste, de heren zeggen dat die tekens daar voor staan. Als het stond voor Tokyo, Fukushima of Nagano was het ook geloofd geweest.

De vier tracks op Laat maar, deel drie: ik verhuis naar 青木ヶ原 laten horen dat men iets durft te presenteren wat opmerkelijk is. Rust. Tenminste, in de laatste track van deze release komt er rust naar voren. ‘The Old Man And The Internet’ opent rustig en die rustgevende gitaarnoten komen tussen de daarna fel opzettende storm van grindcore zelfs nog terug. Dat dit nummer bijna drie en een halve minuut duurt, is voor Beaten To Death lang. Erg lang. Tevens ook erg gaaf. Dat gelukkig wel.

Wat vaak bij dit extreme genre vergeten wordt, is dat er ook echt goede muziek in zit. Opener ‘Behind The Remains’, waar men het durft om openlijk te flirten met de doom, kent genadeloos sterke gitaarpartijen. Daarbij geldt bij Beaten To Death ook dat de meerstemmigheid een belangrijke troef is. Dat geeft een extra boost aan energie. Niet dat dat nodig was, maar nu het er toch is, geweldig.

Beaten To Death - Laat maar, deel drie: ik verhuis naar 青木ヶ原

Tracklist Laat maar, deel drie: ik verhuis naar 青木ヶ原

1. Behind The Remains