Our Oceans – While Time Disappears

Het was ergens in de eerste helft van de jaren ’90 van de vorige eeuw. Jeff Buckley maakte een fabelachtige plaat, Grace, en verdween in het water. In die tijd groeiden ook de leden van Our Oceans op. Waar de leden zelf vooral van heftigere muziek bekend zijn, heeft het nalatenschap van wijlen Jeff Buckley ook hen bereikt. Via Long Branch komt Our Oceans met While Time Disappears.

Our Oceans

Voordat men nu geen touw aan het verhaal kan knopen en snapt waarom de link met de metal telkens wordt gelegd, moet even beseft worden wie actief zijn in Our Oceans. Zanger en gitarist Tymon Kruidenier maakte naam met Cynic en Exivious. Bij die laatste band zaten ook drummer Yuma van Eekelen en bassist Robin Zielhorst. Die laatste twee hebben hun sporen in de wereld van metal ook al lang en breed verdiend. Het gaat dan om bands met namen als Pestilence, Cynic, Quadvium en Onegodless. Om daarbij van het invalwerk bij bijvoorbeeld Textures nog niet eens uitgebreid stil te staan. Mocht er nu nog geen belletje gaan rinkelen, alsjeblieft, kom onder die steen vandaan.

While Time Disappears

Zoals gezegd moge de leden dan wel de metal stevig door de aderen hebben stromen, is het bij Our Oceans heel wat anders wat de klok slaat. De negen tracks op deze tweede langspeler van Our Oceans laten dat horen. Daarbij geldt dat Our Oceans geen tracks van een te korte speelduur op de plaat heeft staan. ‘Your Take’, van bijna zeven minuten, is de langste van de release.

Om direct maar de sound te proberen te omschrijven voor hen die nog onbekend met dit drietal zijn: beeld in dat wijlen Jeff Buckley op een barkruk zit, begeleid door Steven Wilson, waar Maynard James Keenan van Tool hier en daar nog subtiel een slokje whisky inschenkt en het portret van Muse in de jonge dagen aan de muur hangt. ‘Motherley Flame’, welke ook qua gitaarspel deels aan Buckley doet denken, doet dat in de vocale uithalen ook aan Muse op Showbizz. De momenten dat er wordt aangezet, voelt men de sporen van de progressieve rock en metal die in de zij worden gezet. Fabelachtige gitaarsolo.

Verrassingen

Eigenlijk kan worden gesteld bij het luisteren van While Time Disappears dat men telkens als men denkt het door te hebben, weer in een nieuwe verrassing valt. Het sferische van ‘Your Take’, wat een nummer is welke in de start aan A Perfect Circle doet denken, lijkt zeer ver van het progressief rockende ‘Unravel’ te staan. Die opener van de plaat lijkt bij vlagen zelfs alsof Cedric van At The Drive-in Jeff Buckley aan het zingen is. De toetsen van metal zijn daar nog proefbaar, waar men op momenten in ‘Your Take’ – gaat die nu naadloos over in ‘You Take’? –  in een Pink Floyd achtige spacetrip beland lijkt. Wie de plaat hoort, zal die gedaantewisselingen binnen Our Oceans juist wel snappen. Het gebeurt subtiel, wat direct ook als geniaal te bestempelen is.

2020 is een jaar waarin veel muzikale creativiteit op de wereld is losgelaten. Artiesten hadden door corona de tijd om tot grootse releases te komen. Tussen al die fabelachtige releases moet men wel beseffen dat Our Oceans met While Time Disappears eigenlijk heel stilletjes zich ook een plaatsje verwerft. Of wordt er hier nu te veel op de jaarlijstjes vooruit geblikt?

Our Oceans - While Time Disappears

TRACKLIST WHILE TIME DISAPPEARS

1. Unravel