Blurr Thrower – Les Voûtes

Toen het Franse Blurr Thrower in 2018 met de EP Les Avatars Du Vide kwam, bleek dat de muziek van deze band niet voor de tere zieltjes was. Hun sferische black metal is van die scherpte dat de ziel met een kettingzaag te lijf wordt gegaan, muzikaal gezien. Nu is daar de eerste langspeler. Via Les Acteurs De L’Ombre Productions komt Blurr Thrower met Les Voûtes.

Blurr Thrower

Over Blurr Thrower is weinig bekend. De band schijnt uit Parijs te komen. Wel is duidelijk dat er gastvocalen van Gaetan Juif op deze plaat te horen zijn. Hij is bekend van onder andere Cepheide. Verder is bekend dat Blurr Thrower haar oorsprong vindt in 2014, wat betekent dat de band niet veel muziek uitbrengt.

Les Voûtes

Voor de beeldvorming: de ep Les Avatars Du Vide telde twee tracks. Die duurde samen meer dan zesendertig minuten. Nu spreekt men van een langspeler. Toch schotelt Blurr Thrower de luisteraar ‘maar’ vier nummers voor. Samen zijn die wel goed voor bijna veertig minuten aan muziek. Gezien ‘Fanes’ nog geen vijf duurt, zegt dat iets over de lengte van de rest.

Muzikaal gaat Blurr Thrower door waar men op de voorgaande release gebleven is. De band schotelt nog steeds schelle, obscure black metal voor met een flink sferisch randje. Dat blijkt in opener ‘Cachot’ gelijk. In het meer dan twaalf minuten durende openingsepos van Blurr Thrower laat men halverwege het nummer de black metal helemaal vieren, om even alleen sferisch te werk te gaan. Net als men denkt dat het daar ook bij blijft, komt de metal terug ten toneel.

‘Fanes’ is juist andersom. Deze relatief korte track geeft voorrang aan het sferische element. Als er in de tweede helft nog wel black metal bij komt, voelt men ook de bijpassende koude rillingen over het lijf gaan. De ijzige scream doet de rest. Afsluiter ‘Amnios’ is qua opbouw het meest interessante nummer. Hier neem Blurr Thrower de tijd om gestaag het nummer meer lading te geven.

Zij die het aan kunnen en aandurven, zullen in alle donkerte genieten van deze obscure black metal. Blurr Thrower heeft met Les Voûtes een langspeler gemaakt die voor een selectief publiek interessant maakt. Maar juist dat maakt deze release interessant. Absoluut niet voor de tere zieltjes.

Blurr Thrower - Les Voûtes

Tracklist Les Voûtes

1. Cachot