Cobra Spell – 666

Cobra Spell is een band die in korte tijd naam heeft gemaakt. Onder aanvoering van de immer sterk spelende gitarist Sonia Anubis heeft de band zowel live als met de EP uit 2020 en singles indruk weten te maken. Dat heeft hen ook bij Napalm Records gebracht. Via die platenmaatschappij komt Cobra Spell dan ook met 666, de eerste langspeler van deze band.

Cobra Spell

Dat Sonia Anubis muzikaal niet stil kan zitten en zich ook niet laat leiden tot de beperkingen van landsgrenzen moge al lang en breed duidelijk zijn. Zij heeft deze band dan ook tot leven geroepen, waar de rest van de huidige line-up pas vanaf 2022 vorm kreeg. Bassiste Roxana Herrera heeft Venezolaanse roots, terwijl vocaliste Kris Vega de Spaanse nationaliteit draagt.

Waar de band eerst nog mannelijke leden telde, heeft de huidige bezetting de eer helemaal door te kunnen gaan als all female band. Ondanks het feit dat er toch behoorlijk wat dames instrumenten bespelen, geldt dat de wereld van de metal toch nog steeds behoorlijk door de mannen gedomineerd wordt. Sonia Anubis weet hoe het is om in een band te zitten met alleen dames, gezien haar verleden in Burning Witches en Crypta.

666

Net geen vijftig minuten. Dat is de speelduur van 666. Die vijftig minuten zijn verdeeld over twaalf tracks, waarvan intro ‘666’ een door synths geleide intro is die doet denken aan Van Halen, en ‘Hotline 666’ een telefonische intro op ‘Bad Girl Crew’. De overige tien tracks zijn echte songs, waarmee Corba Spell zich in de breedte laat gelden.

Natuurlijk wist Corba Spell de aandacht naar zichzelf, en 666, flink naar zich te trekken middels de vurige single ‘S.E.X.’. Die song maakte tongen los, dat was duidelijk. Even zo duidelijk was dat Cobra Spell duidelijk gekomen is om de sleazy kant van de hardrock met trots te verkondigen, geheel gepaard met bijna vulgair gekreun. Eerlijk is eerlijk, in die context is het nog passend ook.

Rock, hardrock, heavy metal

Een kracht van Cobra Spell is dat de band zich niet vast lijkt te binnen aan louter één genre. Wel lijkt het erop dat de ‘80’s  van grote invloed zijn. ‘Fly Away’ is dan ook een track die noch hardrock noch heavy metal is, want hier leidt de rock. In alle rust weten deze vurige dames de luisteraar zo op een hele andere manier te verleiden. Daar tegenover staat dat het duistere vuurtje in ‘Satan Is A Woman’ en ‘The Devil Inside Me’ flink hoog opgestookt wordt. ‘Love = Love’, met een geweldige saxofoon als verbroederende sensatie, doet ergens nog denken aan Vanderbuyst welke Bon Jovi onder handen neemt.

Dat Cobra Spell de kneepjes van het vak goed in de vingers heeft, was vooraf al duidelijk. Het was alleen de vraag of een album lang die kwaliteit geborgd kon worden. Dat antwoord is simpel, want 666 is de sleazy hardrockplaat van 2023 die de liefhebber alleen maar keihard los laat gaan, waarna Cobra Spell niet meer uit het hoofd gaat. De kracht van de ‘80’s vertaald naar 2023.

Cobra Spell - 666

TRACKLIST 666

1.   666