Corr Mhóna – Abhainn

Taal is iets universeels terwijl het ook iets is wat de mensen van elkaar vandaan drijft. Toch lijken deze talloze verschillende talen in de muziek wel van secundair belang. Een grootheid als Rammstein laat horen dat men ook zonder Engels de wereld prima kan veroveren. Taal is ook iets dat bij Corr Mhóna een rol speelt. Via Satanath Records komt Corr Mhóna met hun album dat Abhainn heet.

Corr Mhóna

Om Corr Mhóna wat beter te begrijpen, moet men het water over. Dat is tenminste de enige manier om hen te bereiken, want zij komen uit Ierland. Deze Ieren stippelen hun pad gestaag uit. Opgericht in 2008 zag de band in 2014 hun eerste langspeler uitkomen. Dair verscheen toen nog in eigen beheer. Inmiddels staat de band dus onder contract bij Satanath Records. Er is iets dat hen op voorhand al onderscheidt van de talloze andere bands. Taal.

Abhainn

Op deze tweede langspeler van deze Ierse metalband staan tien tracks. Samen zijn die goed voor een klein uur aan muziek. Die muziek kent enkele lange tracks, maar die kent bovenal een voertaal waar voor de meeste mensen geen touw aan vast te knopen is. Het Gaelisch is een taal die aan het Keltisch verwant is. Daarom zijn de titels van de tracks misschien ook niet allerdaags.

Het drieluik ‘An Fheoir’, ‘An tSúir’ en ‘An Bhearú opent de schijf. De eerste leidt vooral nog sferisch in. Iemand die Corr Mhóna nog niet kent, zal daar geen moment denken dat dit een metalband is. Gestaag wordt er middels de twee andere tracks toegewerkt naar meerstemmige metal waarbij de invloeden van talloze stijlen te bemerken zijn.

Dat alles komt tot een eerste climax in ‘An Laoi’. Bij vlagen lijkt men hier in een slepende black metal strijd gekomen te zijn. De cleane stem voegt echter weer iets heroïsch aan het geheel toe. Dan blijkt ook dat melodie in de zanglijn belangrijker is dan de woorden, evenals dat het geheel van de sound boven de taal gaat.

Magnum opus

Op Abhainn heeft Corr Mhóna vier tracks staan die zeer lang van aard zijn. Drie daarvan duren tussen de acht en negen minuten. Het magnum opus van Abhainn is toch echter ‘An tSionainn’. In ruim meer dan tien minuten laat Corr Mhóna hier horen dat niet alleen de metal van invloed is op hen, maar dat de progressieve rock ook zijn sporen nalaat in de sound. De combinatie met de donkere tonen van de vocalen zorgen voor een bijzondere sfeer. Als de black metal het daarna overneemt, zit men op het puntje van de stoel. Hier gebeurt wat!

Zoals gezegd hoeft taal geen belemmering te zijn. Dat blijkt bij de Ierse metalband Corr Mhóna, want Abhainn mag dan geen moment te verstaan zijn voor het gros van de wereldbevolking, de meesten zullen er wel in op kunnen gaan. Meer dan een obscuur juweeltje uit Ierland.

Corr Mhóna - Abhainn

Tracklist Abhainn

1. An Fheoir 03:38