Defazer – Burning Horizon

Den Haag is thrash. Nee, dat is geen politiek statement of een uitspraak op voetbaltechnisch gebied. Dit heeft alles te maken met de thrash metal en wel die van Defazer. Dit Haagse viertal wint snel aan naam en zet zich in rap tempo op de metalen kaart. En bij zo’n opmars hoort ook een nieuwe stap.

Dat nieuwe hoofdstuk wordt gevormd door Burning Horizon. Deze schijf, die overigens geheel in eigen beheer tot stand is gekomen, is de eerste langspeler van William Carolina en zijn consorten. De enige andere release van deze in 2015 opgerichte thrash metal band is Order Out Of Chaos. Die stamt alweer uit 2017 en was een EP.

Burning Horizon is een langspeler met zeven tracks. Samen zijn die goed voor zesentwintig minuten. Dat klinkt misschien als weinig, maar het is maar ook goed voor de metalhead. Defazer legt nonstop het vuur aan de schenen. Hen die niet headbangen zullen spijt krijgen. In dat geval zijn die zeven tracks prima, want anders overleeft de nek het niet. Opener ‘Burning Horizon’ zet die toon direct.

Maxime

Helaas is Burning Horizon ook een keerpunt voor Defazer. Dit hoofdstuk is namelijk het laatste met Maxime de Koning. Deze bassiste moet keuzes in het leven maken en in combinatie met haar werk in Hallowed Fire, neemt Defazer met Burning Horizon afscheid van haar. Zowel op deze plaat als live heeft Maxime de Koning laten horen dat zij een mooie schakel in deze band was. ‘Manipulator’ is daar een goed voorbeeld van.

Invloeden

Defazer laat horen dat men goed heeft geluisterd naar de thrash legendes. Waar menig band in dit genre in de tweestrijd zit of men voor de Amerikaanse of Duitse kant moet zijn, steekt Defazer een dikke middelvinger op naar iedereen die vindt dat gekozen moet worden. De invloeden van Testament en Destruction gaan mooi naast elkaar. ‘Southern Hell’, ‘T.I.G.’ en ‘Behind The Shadows’ laten dat goed horen. Waarom? Heel simpel: Defazer strooit met geniale, pakkende riffs, zweept enorm op dankzij drummer Norbert Rigter en heeft in het gitaartandem William Carolina en Mike Bergenhenegouwen hun eigen Hanneman/King of Skolnick/Peterson.

Den Haag mag dan wel geen Bay Area hebben, maar daar is het Zuiderpark. Zie dat maar even als de Bay Area van Nederland, want Defazer walst met Burning Horizon over alles en iedereen heen. Vurig zoals thrash moet zijn. Een thrash release die elke zelfrespecterende metalhead in beweging zal krijgen.

Defazer online

Soundcloud