Disavowed – Revocation Of The Fallen

Het was ergens in 2002/2003 (even uit mijn hoofd) dat ik Disavowed in Baroeg zag optreden tijdens een festival. Ver voordat Disavowed met Revocation Of The Fallen kwam. Ik weet nog dat het warm was en dat een groot gedeelte van het publiek buiten stond toen de band uit de startblokken knalde.

Destijds was ik onbekend met de band, maar de groovende, hakkende deathmetal greep meteen mijn aandacht. Ik ging even kijken, net als zo’n 20 andere bezoekers (let wel; het aantal is louter gebaseerd op hoe ik me het optreden nog voor de geest kan halen). Na afloop liep ik direct naar de cd stand om Perceptive Deception (2001) aan te schaffen, want ondanks mijn voorliefde voor blackmetal destijds, blies Disavowed me live compleet van mijn sokken. Ook op cd wist de band te overtuigen.

In de aanloop naar de tweede langspeler, moest drummer Robbe V. de band verlaten vanwege een polsblessure en werd voor de opnames van Stagnated Existence (2007) vervangen door niemand minder dan Romain Goulon. Het album lag in het verlengde van het debuutalbum, maar had mijns inziens wat minder groovy nummers en was wat meer brutal deathmetal georiënteerd.

Rust?

Hierna werd het rustig(er) rondom de band. Tenminste, zo ervoer ik het. Her en der trad de band nog wel op, maar nieuw werk verscheen niet. Tot 2020. Jawel, ruim dertien jaar na Stagnated Existence verschijnt een derde, nieuwe langspeler genaamd Revocation of the Fallen. Mijn hart begint sneller te kloppen…De vraag is echter of ik mijn verwachtingen weer te hoog leg; de laatste tijd is het namelijk vaker voorgekomen dat ik het nieuwe werk van bands die ik vroeger een warm hart toedroeg, vond tegenvallen.

En dat geldt ook voor Disavowed. Openingstrack ‘The Process of Comprehension’ raast als een wervelwind voorbij. Een continue ratelende dubbele basdrum en een hakkende snaredrum vormen de basis voor dit nummer (en alle nummers) en liggen prominent in de mix. Een tegendraads gitaarritme ten opzichte van de drums, vorm het herkenningselement van de track, dat zich verder ontpopt als een redelijk monotoon nummer. Pas richting het einde van het nummer is er een vertrouwde Dying Fetus-achtige groovende riff te horen, die weer een lach op mijn gezicht tovert.

‘The Enlightened One’ start goed doordat de riffs weer iets weghebben van de oude Disavowed. Maar ook hier geldt na enkele seconden dat de band er voor kiest om de blastmodus op stand tien te zetten en met de bas- en gitaarlijnen vooral wil laten horen dat men ook zeer technisch kan spelen. Het resultaat is dat je een slodder aan technische riffs hoort met een dissonante ondertoon, die net niet lekker in het gehoor liggen. Dit zorgt er ook voor dat ik zelfs na een paar luisterbeurten de nummers moeilijk van elkaar kan onderscheiden.

Grunt

Dan de grunt van Robbe K.. Hier is helemaal niks mis mee. De man gorgelt er lekker op los, terwijl te teksten toch enigszins te verstaan zijn. En toch mist er iets aan; de dynamiek die wel op het debuutalbum te vinden was. En over dynamiek gesproken: of je nu naar openingstrack luistert of naar afsluiter ‘Facing the Singularity’, de zang, de drumpartijen, de riffs denderen allemaal op eenzelfde volume en tempo voort.

De conclusie na een aantal luisterbeurten luidt, dat de drieëndertig minuten aan muziek op Revocation of the Fallen een prima pot brutal deathmetal opleveren, die niet specifiek ‘Disavoweds’ klinken. Een beetje dertien in een dozijn werk. Maar goed, dan liever wel dertien goede flessen wijn in dat dozijn (dat rijmt), dan dertien slechte. Disavowed behoort gelukkig tot de betere flessen.

Disavowed - Revocation of The Fallen

Tracklist Revocation Of The Fallen

1. The Process of Comprehension