EDGAR WINTER – BROTHER JOHNNY

Edgar Winter, ah….even wat bluesy rockmuziek van weleer beluisteren? Jazeker! ‘Brother Johnny’ is een ode aan zijn beroemde broer, zanger-gitarist Johnny Winter. Met een ‘vriendenlijst ‘waar elke muzikant van droomt, heeft Edgar een geweldige schijf afgeleverd. Quarto Valley Music brengt die plaat uit. Genieten!

It’s Winter-time!

Edgar en Johnny Winter, Texaans van origine, vormen dan ook een bijzonder duo. Beiden supermuzikanten, beiden ook visueel in het oog springend door hun albinisme. Edgar scoort enorm in de jaren zeventig: saxofoon spelend op ‘Paradise By The Dashboard Light ‘, cashend op het rocknummer ‘Frankenstein’ en tevens ook met de platen van de fameuze Edgar Winter Group (o.a. met Ronnie Montrose en Rick Derringer op gitaar). Maar het is Johnny, die met zijn stem en zijn gitaarwerk aan het einde van de zestiger jaren van de vorige eeuw opvalt. Als gitarist van blueshelden als Muddy Waters, maar ook als soloartiest heeft Johnny zijn sporen verdiend. Veel plaatwerk, een enorme erkenning en inspiratie voor vele latere artiesten (o.a. Steve Lukather, Kenny Wayne Shepherd) en dus ook genoeg muzikale avonturen voor een spannend boek!

My brother Johnny

Het is vervolgens wel éven wachten op ‘dat (muzikale) boek’. In 2014 overlijdt Johnny Winter tijdens een tour in Zwitserland. Edgar wordt na het overlijden benaderd voor een passende ’tribute’. Maar zowel de regelzaken als de financiële achtergronden van dit eerbetoon hebben een lange adem. Het vinden van de juiste setting hiervoor, het goede concept én de muzikanten nemen dan ook veel tijd in beslag. Edgar neemt ook de nodige tijdruimte voor het zoeken van de juiste tracks voor een muzikaal erfgoed.

Edgar Winter – Brother Johnny

Vriendenkring

Het is Bruce Quatro, techniek-gigant én labeleigenaar, die opduikt en met Edgar de juiste kaders schept voor de ‘Brother Johnny ‘- plaat. Het Quarto Valley label herbergt artiesten als Paul Rodgers, Deborah Bonham en Savoy Brown. Bruce en Edgar plannen de opnames van een aantal Johnny Winter-classics (en twee nieuwe Edgar Winter-tracks) met de muzikale grootheden van nu. En toegeven, de vriendenlijst van Edgar is de droom van elke muzikant, amateur, beginner of pro. De 17 nummers van ‘Brother Johnny’ worden gespeeld door het crème de la crème van de muziekscène.

Brother to brother

De line-up van deze plaat liegt er dan ook niet om. Met o.a. Joe Bonamassa, Robben Ford, Billy Gibbons, Steve Lukather, Kenny Wayne Shepherd, Joe Walsh op de gitaar. Bob Glaub en Sean Hurley op bas. JohnMcFee (The Doobie Brothers), Edgar Winter, Bobby Rush, Michael McDonald, Warren Haynes op zang. Ringo Starr, Taylor Hawkins en Greg Bissonette op drums. Wat kan er dan misgaan? Heb je de vinyl-versie? Laat dan de naald gerust zakken op elke willekeurige groef. De cd? Random-play is geen probleem. De schijf, verpakt in een vette productie van Ross Hogarth en Edgar Winter, kent geen zwakke momenten. Fraaie tribute en een fijne, lekker rockende bluesplaat!

Tracklist ‘Brother Johnny’

1. Mean Town Blues (featuring Joe Bonamassa)

2.Still Alive And Well (featuring Kenny Wayne Shepherd)