JOHN ELEFANTE – THE AMAZING GRACE

John Elefante? Niet bij iedereen in ‘heavy rockland’ zal een belletje gaan rinkelen, maar de progrockers en de fans van Christian rock zijn alert! De artiest heeft een nieuwe schijf uit, ‘The Amazing Grace’. Een goede plaat voor de (melodieuze) rockfanaat, die op zoek is naar een rustpuntje! We duiken in het verhaal van deze plaat en de achtergrond van John Elefante.

Kansas

Voortkomend uit een familieband wordt John Elefante, na een lang auditieproces, gevraagd voor Kansas in 1981. Vier jaar zal hij de frontman zijn van deze progressieve supergroep. Na de schijven ‘Vinyl Confessions”en ‘Drastic Measures’ valt Kansas uiteen. Er is een duidelijke splitsing tussen de christen-muzikanten (Kerry Livgren, Elefante en Dave Hope) en de seculiere spelers in de band. In 1985 stopt Elefante met Kansas, hij neemt afscheid met een aantal geschreven tracks voor een ‘Best of’- album.

Producen

Elefante heeft tijdens de opnames van de Kansas’ platen iets ontdekt. Hij heeft een goede feeling voor het produceren en de technische bewerking van een plaat. Vanaf 1984 gaat hij zich hierop meer focussen. Hij wordt gevraagd voor de productie van artiesten uit de religieuze, stevige rockhoek (Petra, X-Sinner) en de successen van die platen zorgen voor een gave promotie (Dove Awards en de nodige centjes!)

Pakaderm

In 1990 is het aantal aanvragen voor de diensten van John erg hoog. Hij besluit het Pakaderm-label op te richten, samen met zijn broer, musicus en techneut Dino. Zo kunnen de broers grip houden op de producties, het proces van opnames en de creatieve output. Het Pakaderm produceert in de jaren ’90 fantastische rockplaten, op veel van die schijven zijn de Elefante-broetjes te horen (o.a. Mastedon, Halo, Guardian, Barren Cross, Bride, Brighton). John houdt zijn stem ook in vorm, zo is hij te op veel platen van Toto en Alannah Myles als background-singer te beluisteren én op enkele Pakaderm-schijven staat hij in het middelpunt van de bands. Voor de fans van stevige rock mét variatie zijn de Pakaderm-platen een must.

Solo

In 1995 is John Elefante voor het eerst solo te horen. Zijn eerste platen (‘Windows of heaven’ en ‘Corridors’) zijn rustig, balladesque, maar de muzikale kwaliteiten spatten van de plaat af. Vanaf ‘Defying gravity‘ wordt de koers wat strakker, al blijven elementen van de progmuziek van Kansas voelbaar en hoorbaar in de muziek verweven. Het Pakaderm-label hebben de broers dan al verkocht aan het grote christen-label Word van Jarrell McCracken. In 2013 verschijnt ‘On my way to the sun’. Een hele mooie plaat met veel seventies rock-invloeden.

De nieuwe John Elefante!

The Amazing Grace

The Amazing Grace is de nieuwste John Elefante-schijf. DEKO-Entertainment, dat verbinding heeft met Cargo Records Europe en Escape Music, brengt de schijf uit. Eén uur rustiek genieten in de tuin, in de patio? Zet dan deze plaat zeker op! De sfeer van de muziek, de creativiteit, het is een waar avontuur. John heeft de pensionado-leeftijd in beeld, maar zingt nog steeds erg goed en de backing-band is top. Dave Cleveland, sessie-reli-gitarist voor o.a. Steven Curtis Chapman, is duidelijk in beeld en ook ook White Heart-lid Anthony Sallee duikt op met prachtig baswerk. Het drumwerk van Dan Needham (uit de band van Petra-zanger John Schlitt) is superstrak geproduceerd en die dikke ondergrond vormt een mooi kader voor Elefante’s ‘musical output’. Voor de liefhebber van Kansas en aanverwante progbands, Neal Morse-adepten, soft-rockers als Richard Marx, Toto-fanaten, de superheavy-metalrocker, die wat rust nodig heeft, is deze plaat écht goed te doen!

Tracklist van ‘The Amazing Grace’

1. City Of Grace 4:12 2. Stronger Now 4:40 3. The Amazing Grace 5:18 4. Time Machine 4:50 5. Won’t Fade Away 5:15 6. Not Alone 6:39 7. Falling Into Place 5:24 8. We Will Be Fine 4:21 9. Little Brown Book 5:02 10. And When I’m Gone 4:20 11. City Of Grace (long version) 6:15

Total running time: 56:21

John Elefante Online

John Elefante