Graveyard – 6

Het is een van de meest aangesprekende gitaarbands binnen de hardrock uit Zweden, maar direct was het ook best lang tamelijk stil rondom de band. Peace was toch echt alweer in 2018 uitgekomen. De band was duidelijk nog wel in leven, maar op een studioplaat was het lang wachten. Die is er nu dan wel. 6 is die nieuwe plaat van Graveyard, welke uitkomt via Nuclear Blast.

Graveyard

Ergens hangend waar de hardrock ook nog invloed uit de psychedelische rock duldt, is het waar Graveyard al bijna twee decennia te vinden is. De Zweden weten wat het is om op een melodieuze manier te rocken en daarbij de gitaar hoog in het vaandel te dragen, evenals de invloeden van vervlogen jaren. Innocence & Decadence, uit 2015, en het daarop volgende in 2018 verschenen Peace zorgden er duidelijk voor dat de wereld nog groter werd voor dit kwartet.

6, de nieuwe plaat

Dat het de zelfde studioplaat is, zal geen verrassing zijn. Op dit album heeft Graveyard negen nieuwe tracks voor de muziekliefhebber in petto. Ondanks hun soms psychedelische karakter, staan er geen tracks op waarvan de lengte als bijzonder ervaren kan worden. Misschien is in dat geval ‘Twice’ wel de meest opvallende. Dat nummer duurt nog geen drie minuten.

Muzikaal weet het viertal veel invloeden te etaleren zonder dat de sound zich van de band vervreemd. Opener ‘Godnatt’ is een donker, rustig, bijna werelds, waarbij de donkere folk ook van invloed lijkt. Dat is iets wat ook in ‘Breathe In Breathe Out’ naar voren komt. Daar weet de band ook nog eens een mooie rol weg te leggen voor de vrouwelijke achtergrond vocalen. Ondanks al dat schone is verbleekt het sterke gitaarspel geen moment

Stones en Sabbath

Even terug naar die invloeden van de bands van weleer. Hoewel, Rolling Stones, waarvan de geest in ‘Twice’ en ‘I Follow You’ lijkt rond te dwalen, komt zelf ook nog met nieuwe muziek dit jaar. Die laatst genoemde track kent ook nog het gevoel dat zowel Led Zeppelin en Black Sabbath, hoe verschillend beide ook zijn, in hun muziek leggen. Dat zorgt voor een geniale sound, waarbij rock, hardrock en classic rock samen komen om ook nog de psychedelica te eren. Tel daar nog eens bij op dat in ‘Sad Song’ zelfs wijlen Jeff Buckley nog van invloed lijkt, en men snapt dat het feest voor de oren hier compleet is.

6 is een plaat waarmee men het leven kan vieren. Deze vier Zweden verstaan de kunst om de luisteraar neer te laten ploffen, een tripel van goede kwaliteit te laten openen en puur te laten genieten van waar muziek voor bedoeld is.

Graveyard - 6 - Artwork

Tracklist 6

1. Godnatt