Steven Wilson – The Harmony Codex

Twee jaar geleden bleek met The Future Bites dat Steven Wilson het niet schuwt om in het onbekende te duiken. Eens te meer leek hij de wereld op muzikaal gebied een stap voor. Ondanks dat daarna de focus op het gereanimeerde Porcupine Tree ging, is er nu toch een opvolger van The Future Bites. Via Virgin Music ziet Steven Wilson The Harmony Codex verschijnen.

Steven Wilson

Over deze man is genoeg geschreven in de loop der jaren. Het brein van Porcupine Tree zou ook de reden zijn waarom die band niet meer bijeen kwam. Tot vorig jaar. Toen was er die nieuwe plaat én tournee. Solo heeft Wilson zich al die jaren op veel meer dan de progressieve kant van de metal gericht. Hij staat garant voor vernieuwingen in een progressieve blend.

The Harmony Codex

De tien nieuwe tracks van Steven Wilson, waarin zijn trouwe begeleiders in de studio ook de nodige invloed op hebben mogen uitoefenen, worden gepresenteerd in een speelduur van zo’n vierenzestig minuten. ‘Impossible Tightrope’ gaat over de tien minuten heen qua speelduur, waarmee het de langste track van de release is. Hoogstwaarschijnlijk hadden ook ‘The Harmony Codex’ en afsluiter ‘Staircase’ gedacht met die eer te kunnen gaan strijken. Beide nummers duren namelijk ook ruim meer dan negen minuten.

Opener ‘Inclination’ laat direct horen dat de lijn van The Future Bites  op The Harmony Codex door Steven Wilson wordt voortgezet. Dat betekent moderne invloeden gepaard met vertrouwde geluiden. ‘What Life Brings’ en ‘Economies Of Scale’ laten respectievelijk invloeden van Genesis en Pink Floyd doorschemeren in het moderne woud van geluid, waarbij het trippende van de electronica goed benut wordt, evenals het hallucinerende van gelaagde vocalen.

Onmogelijk opus

Steven Wilson zou Steven Wilson niet zijn om de mix tot een daverend geheel te brengen, waarbij onverwachte elementen oppoppen om de show te stelen. Het onmogelijk lijkt daarin mogelijk te worden gemaakt in het magnum opus van deze plaat, ‘Impossible Tightrope’. Het gitaarwerk van de progressieve metal gaat, let op, in een adem op met jazz, verbluffende saxofoonpartijen, buitenaardse rock, doordringende koren met een snuifje Vangelis en Pink Floyd-achtige grootheidswaanzin welke geen waanzin blijkt, maar genialiteit. Dat is in woorden niet te volgen, maar op plaat des te beter en dat is het verbluffende in het geniale brein van deze Brit om dit zo weg te zetten dat het gewoon domweg erg goed klinkt.

Tien nummers lang, elke tel van de plaat, weet Steven Wilson de aandacht weer volledig op zijn eigen werk te krijgen. The Harmony Codex onderstreept dat als er heden ten dagen een muzikale god aanwezig was, deze zelfs nog jaloers zou worden van de kunde van Steven Wilson.

Steven_Wilson_Harmony_Codex_Cover_3000px

Tracklist The Harmony Codex

1. “Inclination” 7:15