Green Lung – This Heathen Land

De vraag is altijd wat het nut van een intro is, want het gaat toch om de muziek? En daarbij rijst ook de vraag waarom een intro van het nummer losknippen, als het schijnbaar toch onderdeel van die song uitmaakt? Dat is namelijk het geval met ‘The Forest Church Intro’ en ‘The Forest Church’, het tweeluik waarmee This Heathen Land van Green Lung opent.

Green Lung

Als Green Lung nog niet direct een belletje doet rinkelen, kan dat. De groep is immers pas in 2017 ontstaan. Echter, de vorige twee langspelers hebben hen al wel een mooi toneel gegeven. Black Harvest uit 2021 kon dan ook buigen over talrijke lovende kritieken. Deze Britten, vijf in getal, zijn dus goed bezig.

This Heathen Land

Nu is er dus die nieuwe langspeler. This Heathen Land, de derde dus van Green Lung, telt negen tracks. Daarvan is de opener dus eigenlijk onderdeel van de tweede track. Die song, ‘The Forest Church’, onderstreept wel direct de kracht van Green Lung. Voor hen die nog niet bekend zijn met deze band: beeld het in dat Ghost samen met ASG de studio in is gedoken en onder occulte sferen ook nog Deep Purple heeft toegelaten tot deze geheime samenzwering. Hoe John Wright het orgel bestiert in Green Lung zorgt voor een prachtige, diepe en mystieke laag in de sound.

De sferen van de occulte rocken reiken rijkelijk tot in alle uithoeken van deze plaat, maar worden nimmer als eenheidsworst aan de man gebracht. ‘One For Sorrow’ kent een ultieme headbangersriff, waar menig metalhead plat op zal gaan, terwijl de toetsen daar de spookachtige kant van de Efteling nog aan lijken te willen halen. In ‘Mountain Throne’ lijkt het alsof Peter Gabriel uit zijn Genesis-tijd nog zijn entree doet, terwijl ‘Maxine’ een duistere ode lijkt waarin het onbereikbare bezongen wordt.

Beleving in donkerte

Stoner, doom, occulte rock, psychedelica; het lijkt allemaal verpakt in wat Green Lung op The Heathen Land voorschotelt. ‘Song Of The Stones’ weet zelfs een wandelend ritme aan te nemen om de akoestische klanken te verwelkomen, terwijl de solo terug lijkt te grijpen naar de grootsheid van Pink Floyd. Besef wel dat deze wandeling in een donker bos onder een stralende sterrenhemel gedaan wordt, iets wat weer dichttrekt als ‘The Ancient Ways’ het overneemt.

This Heathen Land is een plaat waarop Green Lung de luisteraar een mystieke beleving voorschotelt, waarbij de basis occulte rock is, maar waar nimmer een zelfde ondergrond bewandeld wordt. Als het buiten druilerig is, krijgt men het hier warm van.

Green Lung - This Heathen Land

Tracklist This Heathen Land

1. Prologue