Hackberry – Breathing Space

Voor velen is Groningen een uithoek, maar daar ligt ook een kracht. Doordat men daar ver zit van vele andere zaken die in het land spelen, kan men zich daar lekker geheel op een eigen manier ontplooien. Waar soms in de media dat als eigenzinnig of stug wordt weggezet, geldt andersom dat men juist staat voor wat men doet. Dat geldt ook voor de rockers van Hackberry, welke via Construction Records met Breathing Space komen.

Hackberry

Dit vijftal heeft namelijk maling aan vocalisten. Of dit geboren is uit een gebrek aan kwalitatief goede zangers of juist omdat men er niets mee heeft, maakt niet uit, want feit is dat zij al jaren hun instrumentale rock op een eigen manier vormgeven. Dat heeft hun dus nu voor de tweede langspeler bij Construction Records gebracht.

Die tweede langspeler heeft wel lang op zich laten wachten. Nadat in 2016 namelijk de eerste EP, Desert Orchid, het licht zag, volgde twee jaar later Hackberry. Die debuutplaat werd goed ontvangen, maar toch heeft het dus tamelijk lang geduurd voordat een opvolger daar was. Echter, gezien het genre hoeft men hier nog niet van Tool-eske wachttijden voor de fans te spreken.

Breathing Space

Misschien zal de leek wat vreemd opkijken dat Hackberry na al die jaren slechts vier tracks op Breathing Space heeft geplaatst. Wie de schijf in de speler doet, zal niet teleurgesteld zijn, want op deze plaat staat vijftig minuten aan muziek. Ja, Hackberry is een band die het alleen over de lange boeg gooit. ‘Solitary March’, waarin onder andere invloed van Mastodon te horen lijkt, is met ruim tien minuten de kortste van de release en dat zegt genoeg.

Opener ‘Luneras’ spant met een ruim kwartier de kroon. Waar Hackberry meermaals in deze track, en deze release, lijkt te refereren aan Tool, komt later juist de progressieve en symfonische rock ook meer naar voren. Dan is het alsof Deep Purple ineens in het verhaal instapt. En ook al lijkt vijftien minuten lang, deze zijn door het indrukwekkende spel, waarbij alle muzikanten op hoog niveau acteren, voorbij voordat men er erg in heeft. Dat is iets wat voor alle tracks op Breathing Space geldt. Hackberry durft daarbij zich soms helemaal in zijn schulp terug te trekken en de piano de spotlight te gunnen, om op andere momenten juist grotesk uit de hoek te komen. In afsluiter ‘Manticore’ lijkt in de bombast ISIS ook nog van invloed.

In de wereld van uitdagende maatsoorten en ritmes, pakkende hoogstandjes en stemloze passie schittert Hackberry met Breathing Space. Laat deze Groningers maar lekker op hun eigen manier de muziek vormgeven, want dit is progressieve rock annex metal van de bovenste plank.

Hackberry - Breathing Space

Tracklist Breathing Space

1. Lunares