Heaume Mortal – Solstices

Gustave Moreau is een schilder uit de Franse school die in de 19e eeuw leefde. Wie zijn werken wilt ervaren, kan het beste naar Parijs gaan. Daar hangt ook ‘Thomirys Et Cyrus’. Dat schilderij vormt ook de cover van de nieuwe plaat van Heaume Mortal, al staat de bandnaam en titel dan wel voor de oplettende kijker in het landschap verwerkt. Solstices verschijnt via Les Acteur De L’Ombre Productions.

Wie Heaume Mortal zegt, zegt eigenlijk Guillaume Morlat. Hij kan onder andere gekend worden als bassist van de hardcore/sludge band Cowards. In die band laat Morlat echter hele andere dingen horen. Heaume Mortal is zijn geesteskindje voor zijn occulte bevliegingen. De tracks op deze release zijn al geschreven in de periode van 2010 tot en met 2014. Eén track is ouder: ‘Erblicket Die Tochter Des Firmaments’. Die titel zal in de black metal wereld belletjes doen rinkelen, want het gaat hier inderdaad om een cover van het nummer van Burzum dat origineel op Filosofem staat. De donkerte van deze track lijkt op het lijf geschreven van Heaume Mortal.

Als men Heaume Mortal wilt begrijpen, moet men afstappen van de overgeproduceerde hedendaagse muziek. Hier treft men nog schelle, rauwe black metal, waarbij de invloeden van de doom goed te horen zijn. Het lange ‘Oldborn’ laat dat goed horen. Waar dat nummer bijna veertien minuten duurt, gaat men er waarschijnlijk vanuit dat dit een uitzondering is. Niets is minder waar. Opener ‘Yesteryears’, waarin het midtempo gevoel goed naar voren komt, en ‘Tongueless (part III)’ duren respectievelijk ook ruim meer dan dertien en twaalf minuten. Saillant detail van Solstices is dat de kortste track, ‘South Of No North’, met iets meer dan twee minuten toch ook echt een nummer is. Daar valt de brug naar Cowards misschien nog het beste te leggen.

Het is voor de die-hards in het land waar de black metal de fakkel draagt en waar doom niet buitengesloten wordt, maar dat wilt niet zeggen dat Guillaume Morlat met zijn project Heaume Mortal geen interessante plaat heeft gemaakt. Solstices schittert in zijn donkerheid.