My Dying Bride – A Mortal Binding

Paradise Lost, Anathema en My Dying Bride. De grote drie van de death/doom hebben een faam verworven waardoor elke plaat met spanning, en ongeduldig enthousiasme, wordt verwelkomd door hen die de traagheid begrepen hebben. Die laatst genoemde komt met de opvolger van het in 2020 succesvol ontvangen The Ghost of Orion. A Mortal Binding is die nieuwe langspeler van My Dying Bride. Die plaat verschijnt via Nuclear Blast.

My Dying Bride

A Mortal Binding viert ook de terugkeer van drummer Dan Mullins. Na zo’n tien jaar hield hij in 2017 My Dying Bride voorgezien. Daardoor is de nieuwe plaat de eerste sinds Feel The Misery uit 2015 met hem achter de drumkit. Echter, eigenlijk kan wel gesteld worden dat hij alleen qua studioreleases sindsdien The Ghost Of Orion en de EP Macabre Cabaret heeft gemist.

Een andere kanttekening die gemaakt moet worden, is dat My Dying Bride eigenlijk voor de beeldvorming vooral frontman Andrew Stainthorpe en gitarist Andrew Craighan is. Zij vormen sinds de oprichting in 1990 de stabiele kern van deze meesters van de door dood geïnspireerde traagheid.

A Mortal Binding

Het is een klein uur aan muziek dat My Dying Bride op A Mortal Binding voorschotelt. Kenners zullen niet verbaasd zijn dat in dit tijdsbestek maar zeven tracks de revue passeren. Voor hen die dat niet begrijpen, weet dat het kortste nummer op deze plaat opener ‘Her Dominion’ is en dat nummer iets meer dan zes minuten duurt. Eerlijk gezegd zijn dat ook de minste zes minuten van deze nieuwe plaat, want vanaf het daarop volgende ‘Thornwyck Hymn’ lijkt My Dying Bride er echt lekker in te zitten. Daar kan heerlijk op een rustige manier de haren in beweging worden gebracht.

De langste track op A Mortal Binding heeft My Dying Bride verpakt in ‘The Apocalyptist’. Deze machtige track van ruim meer dan elf minuten is niet alleen veruit de langste, maar misschien ook wel de meest indrukwekkende. My Dying Bride snoert hier alle criticasters van het genre en de band op een ferme manier de mond. Alles waar deze Britten voor staan, wat hun uniek maakt en wat hen sterk maakt, komt hierin terug. De meeslepende vioolpartijen van Shaun MacGowan, de perfect geplaatste leadgitaarpartijen en de tot op het bot voelbare stemgeweld van Stainthorpe zijn hier weggezet in een context die van begin tot eind boeit. Zelfs hen die de traagheid niet gegeven is, zullen hier door hun knieën gaan en de grootsheid van My Dying Bride prijzen.

De vorige langspeler van My Dying Bride was ijzersterk, waardoor men twijfelde of de band dat zou kunnen evenaren of overtreffen. Wie A Mortal Binding hoort, zal met gemak kunnen stellen dat My Dying Bride de impact en het niveau van die voorgaande release minimaal evenaart.

My Dying Bride - A Mortal Binding

TRACKLIST A MORTAL BINDING

01. Her Dominion