Hetroertzen – Phosphorus Vol I

Buiten wijn om wordt muziek steeds meer een mooi exportproduct van Chili. Het Zuid-Amerikaanse land kent daarin een aantal vaandeldragers en Hetroertzen is op het gebied van de black metal daarvan de drager. Die band komt via Listenable met hun nieuwe album. Deze nieuwe plata van Hetroertzen is genaamd Phosphorus Vol I.

Hetroertzen

De band is in 2001 opgericht en waar het eerst op een project leek, is het uitgegroeid tot een drietal dat inmiddels in die samenstelling al een flink aantal jaren aan de weg timmert. Toch was het de laatste tijd wachten op de nieuwe langspeler. Uprising Of The Fallen stamde immers alweer uit 2017. Overigens moet wel de kanttekening gemaakt worden dat de band inmiddels vanuit Zweden opereert.

Phosphorus Vol I

De nieuwe, zevende langspeler van deze Chileense black metalband telt als cd-uitgave tien tracks. Voor alle andere uitgaves geldt dat ‘The Conjuring Of Seven Spirits’ niet op de tracklist te vinden is. Inclusief die track duurt Phosphorus Vol I ruim meer dan vijftig minuten. Daarvan is opener ‘The Arrival’ met nog geen twee minuten de kortste van de schijf, maar dat is dan ook een intro, om de luisteraar even echt te laten ‘arriveren’ in deze muziek.

Vooropgesteld, de muziek van Hetroertzen komt niet met van de in de zon glorende carmenière-druiven. Hetroertzen neemt de luisteraar mee naar de diepste, donkerste uithoeken van het menselijke bestaan. ‘Pantokrator’, wat van de lp de laatste track is, onderstreept dat. De slepende black metal weet in de traagheid de schoonheid van de donkerte te tonen. ‘The Hall Of Wonders’ en ‘Et In Arcadia Ego’ zijn ook sterke voorbeelden van waar Hetroertzen goed in is.

Bij deze Chileense Zweden hoeft het allemaal niet op een hoog tempo. De traagheid in de drums in combinatie met de snerpende gitaren en de ijzige scream zorgen dat de black metal tot op het bot doordringt, zoals men gewend is van deze band. Daarom is Phosphorus Vol I na vijf jaar stilte een erg fijne plaat, een die de liefhebbers van Hetroertzen, en daarmee de slepende black metal, goed zal doen.

Hetroertzen - Phosphorus Vol I

Tracklist Phosphorus Vol I

1. The Arrival 01:54