Hydrogen Sea – Automata

Als men beseft dat deze slaaf van de computer wordt, is het tijd deze overboord te gooien. Dat is er bij Hydrogen Sea gebeurd. Waar het een duo was, gestuurd door een computer, is het nu een volwaardige vijfkoppige band waar analoge tijden herleven. Via Unday/NEWS komt de band met Automata.

De mensen die Hydrogen Sea al kenden, zullen qua sound ontdekken dat deze nog dicht bij het oude licht. De intensiteit verandert echter door het menselijke aspect. Dat komt bijvoorbeeld in ‘Sinister’ goed naar voren. De aanslagen op de drums, hoe minimaal ook, geven de muziek accenten die digitaal niet zo wel te leggen zouden zijn. Daarin zweept Hydrogen Sea de luisteraar ook op een dromerige manier op. Dat viel nog niet te verwachten bij opener ‘You Are Here’. Dat stuk piano zet de luisteraar op het verkeerde been. Alsof Hydrogen Sea net als A Perfect Circle op zijn laatste plaat eerst de luisteraar wilt bedwelmen om dan pas echt toe te slaan.

De dromerige met pop flirtende muziek van Hydrogen Sea heeft één troef in handen waardoor het echt dromerig wordt. Dat is de stem van Birsen Uçar. Haar fluwelen stem klinkt bij elk woord alsof ze gelijk heeft. ‘Vertebrate’ blijft daarom ook boeien als de woorden achterwege worden gelaten en deze dame de luisteraar bedwelmt met ‘oohs’. Men krijgt hierbij het gevoel op de Dode Zee te liggen, en zachtjes naar de overkant van dat zoute meer te drijven zonder er iets voor te doen. Gedragen door externe krachten, dromend van louter mooie zaken.

Wie zich wilt laten betoveren, wie de tijd even stil wilt laten staan en wie zich graag laat leiden door de stem van een dame, zit bij het hernieuwde Hydrogen Sea goed. Automata is een plaat die staat als ene huis en betoverende krachten bezit.