Inventions – Logica

Vooropgesteld, niet iedereen die meerdere disciplines beheerst, is een genie. Er zijn mensen, bijvoorbeeld in de sport momenteel Matthieu van der Poel, die overal top zijn. Dan ben je pas geniaal. Iemand waar dat in de muziek voor op gaat, is Christiaan Bruin. Naast de talloze bands waarin hij zijn steentje bijdraagt, heeft hij ook met Inventions een meer dan interessant soloproject. Via Freia Music kwam hij onlangs met Logica.

Deze derde langspeler van Inventions is zoals men gewend is: Christiaan Bruin van begin tot het eind. Op subtiele momenten in deze meer dan vijftig minuten aan muziek verwelkomt hij wel bijdrages van andere muzikanten. Zo is het narrating part van Andy Rowe in het meer dan zeven minuten durende ‘Beholder’s Eye’ een toevoeging die een extra dimensie aan het groots opgezette spel geeft. Christiaan Bruin weet meer dan een ander wanneer hij wel iemand kan inzetten die een meerwaarde heeft voor de schijf. Toch blijft het indrukwekkend dat de rest allemaal uit de vingers of mond van Bruin zelf komt.

Het zijn twee tracks van de zeven die met elkaar strijden om het predicaat van magnum opus. Het zou ‘Logica’ kunnen zijn, terwijl ook ‘The Sum Of All Things’, wat de afsluiter van Logica  is, in aanmerking zou kunnen komen hiervoor. Misschien kan men, zonder overigens de andere track tekort te doen, spreken van twee absolute kroonjuwelen op Logica. Waar in ‘Logica’ de rol van de blazers, welke ook ingevlogen zijn, goed naar voren komt, terwijl in ‘The Sum Of All Things’ het gebruik van het overkoepelende thema ook met veel finesse een laatste maal wordt voorgeschoteld. Christiaan Bruin ten voeten uit.

De mensheid had de wijsheid al verworven dat Christiaan Bruin een muzikaal genie is. Daarvoor hoefde hij Logica echt niet uit te brengen. Maar daarvoor maakt men geen muziek. Muziek wordt gemaakt omdat het creatieve brein nooit rust. Wie Logica van Inventions hoort, zal blij zijn dat het geniale brein van Christiaan Bruin nooit rust.