The Aurora Project – grey_world_live

De Nederlandse progrock band The Aurora Project heeft onlangs een nieuwe release op de markt gebracht. Ditmaal betrof het geen plaat opgenomen in een studio, maar een live-plaat. Via Freia Music deelt The Aurora Project een show vanuit De Boerderij te Zoetermeer uit 2017 op grey_world_live.

Zoals de naam doet vermoeden, staat de show inderdaad in het teken van de langspeler World Of Grey. Alle tracks van die plaat worden gespeeld. Grotendeels houdt men hiervoor de volgorde van de schijf aan. Alleen voor ‘Circles In The Water’ wordt een uitzondering gemaakt. Waar deze track op het album als zevende geplaatst staat, opent The Aurora Project hun show met dit nummer. Een goede keuze. Hierdoor wordt het publiek, en in dit geval ook de luisteraar, meegesleept in een mooi spel van progrock. Vanuit de rust wordt er opgebouwd naar een niveau waarbij men niet meer kan afhaken. The Aurora Project zuigt als het ware de luisteraar op.

Op grey_world_live staan tien tracks. De originele show telde dertien tracks. Digitaal zijn de drie ontbrekende nummers wel toegevoegd. Dit zijn echter nummers die ook niet op World Of Grey stonden. ‘Expect Us’, waarmee de studioplaat opent, laat horen dat The Aurora Project ook krachtig kan toeslaan. De energie die daarbij vrij komt, is ook goed te horen op deze release. Dat is een compliment aan de mensen achter de knoppen. Niet elke live-release is op dat gebied succesvol. Bij de akoestische tracks (‘Alles Is Een’ en ‘Nocturnal Lament’) is dat ook goed te horen.

Live releases kunnen uitmonden tot mooie documenten of tot uitgaves die alleen voor de die-hard fan leuk zijn. In het geval van The Aurora Porject geldt dat grey_world_live tot de eerste categorie behoort. Deze schijf is tevens een mooie reden voor de mensen die nog niet bekend zijn met deze band, om ze eens een luisterbeurt te gunnen.