Jupiter Hollow – Bereavement

De Amerikaanse band Jupiter Hollow heeft met de voorgaande release al hoge ogen gegooid. In het verleden kon hier gelezen worden dat Jupiter Hollow de vraag naar Tool en A Perfect Circle deed verstommen. Dat was in 2017 toen hun EP Odessey uitkwam. Vervolgens volgde daar een jaar later Ahdohn op. Die EP telde zes nummers maar had wel de lengte van een langspeler.

Nu heeft Jupiter Hollow de nieuwe langspeler klaar. Die komt met de naam Bereavement. Net als de voorgaande release komt ook deze plaat van de Canadese band geheel in eigen beheer uit. Bereavement telt negen tracks en bevat voor een klein uur aan muziek. De liefhebbers van progressieve metal kunnen ervoor gaan zitten.

Jupiter Hollow mag dan wel een band zijn die slecht uit twee mensen bestaat, de sound die weggezet wordt, staat voor die van een volledige band. Opener ‘L’Eau De Papineau’ is nog even een bijzondere manier van inkomen, waarbij de natuurlijke elementen de sound ondersteunen. ‘Scarden Valley’ laat de luisteraar vervolgens rustig in een bad zakken waar de mellow kant van A Perfect Circle samen komt met invloeden van de jazz. De piano speelt hier een belangrijke rol.

‘The Rosedale’ geldt vervolgens als het overtuigende bewijs waarom Jupiter Hollow het in zich heeft iedereen die van dit genre houdt in te pakken. De invloeden van Tool, Dream Theater, Porcupine Tree en zelfs Muse komen allemaal samen. Hier wordt progressieve metal op een voetstuk geplaatst. Overigens doet de titel van die track erg denken aan de verengelste versie van de oude plaats van de redactie van White Room Reviews: Roosendaal.

Gewaagd en gevoelig

‘Kipling Forest’ staat voor de moderne, gewaagde kant van Jupiter Hollow. De overstuurde zang en de breaks zorgen ervoor dat het lijkt dat de heren de metalcore niet willen buitensluiten. Tevens zou Periphery hier van invloed kunnen zijn. De combinatie van het overstuurde en het cleane pakt goed uit. De ronkende bas is vervolgens de kers op de taart.

Dat Jupiter Hollow het in zich heeft om ook tracks te maken die een lange speelduur hebben en interessant blijven, was bekend. De afsluiter van Bereavement is er ook één in dat straatje. ‘Solar Gift’ laat in net geen dertien minuten alle genoemde elementen van invloed samenkomen. Zie het als Tool waarbij Matthew Bellamy zijn uithalen durft te doen. En tel daarbij dan die andere zaken nog op. IJzersterk.

Bereavement is de ideale nieuwe plaat voor het Canadese duo van Jupiter Hollow. Deze band laat wederom horen veel talent in zowel de instrumenten als het schrijven van sterke progressieve metal te hebben.

Tracklist

1. L’Eau de Papineau
  2. Scarden Valley