KNIGHT AREA – D-DAY II- THE FINAL CHAPTER

ACTUEEL

KNIGHT AREA HEEFT EEN NIEUWE SCHIJF: D-Day II – THE FINAL CHAPTER. DIT ALBUM HEEFT EEN ZEER ACTUEEL THEMA. DE ERNSTIGE GEVOLGEN VAN EEN OORLOG UIT DE NEGEN PROGRESSIEVE ROCKSONGS VAN DIT OPUS ZIJN HERKENBAAR, OVERWELDIGEND. DE SITUATIE IN OEKRAÏNE EN ANDERE BRANDHAARDEN IN DE WERELD, HERLEID NAAR DEZE PLAAT, TREFFENDER KAN HET NIET. BUTLER RECORDS UIT CAPELLE AAN DEN IJSSEL HEEFT DEZE PLAAT UITGEGEVEN.

KNIGHT AREA

Knight Area draait al sinds 2003 mee in het circuit. Aanvankelijk was een project van toetsenist Gerben Klazinga de start van een heuse band. Maar het groepje musici is geëvolueerd tot een prachtige prog-rock band, met fantastische spelers, grootse ideeën en een muzikale output waar je ‘u’ tegen zegt.

DE RIDDER KRIJGT EEN PASSEND HARNAS

Zeker na 2012 kreeg de band een wat vastere samenstelling met de komst van gitarist Mark Bogert. Mark rondde twee studies aan het Rotterdams Conservatorium (Codarts) af en trad daarna toe tot Knight Area. De andere nieuwkomer was baslegende Peter Vink. Peter is muziekdocent aan Codarts en het Fontys College, maar de rechtge(sn)aarde rockers zullen de man kennen van Finch, Q65, The Boxx en Veralin . Ook voor het gave baswerk van menig Ayreon – en Star One-nummer staat Peter garant.

ONTWIKKELEN

Na een mooie 5 track -EP (Between two steps), kwam ‘Hyperdrive ‘ met de kersverse bezetting eind 2014 op de markt. Prachtige productie, vette nummers, een mooie gastrol voor Arjen Lucassen en een compositorische bijdrage van Mirjam van Doorn. De band ging op toer (o.m. als opwarmer voor Arena) en nam een optreden in Polen op voor een live-plaat. In 2017 haalde hun nieuwe schijf ‘Heaven and beyond ‘, opgenomen in de Boem-studio in Hazerswoude Noord, de bovenste helft van nationale Elpee Top 100. De mix van symfonische en progressieve rock, met genoeg instrumentale virtuositeit, de strakke ritmes en zinnige teksten, sloegen aan. De accenten van het lichtere en wat speelse werk van Queen, Enchant en Supertramp, die hier en daar doorsijpelden, hinderden de echte fans en luisteraars niet.

D-DAY

Voormalig Dutchbatter, drummer en bandlid vanaf het prille begin, Pieter van Hoorn, nam zijn muzikale vrienden mee naar Normandië. Daar ontstonden de ideeën én de research voor een thematische plaat over D-Day (6 juni 1944). De zanger van de latere platen, Mark Smit, werd vervangen door Jan-Willem Ketelaars. Deze Tilburger, bekend van de Gary Moore Cover Band, Totolicious, Robby Valentine, Ayreon en de geweldige rol in de rock-opera Magoria (tipje!) kan echter uitstekend omgaan met de wat stevigere koers. De D-Day-plaat werd een succes, mede door het 75-jarige jubileum van deze belangrijke gebeurtenis in de wereldgeschiedenis.

Knight Area – D-Day II: The Final Chapter

D-DAY II

Een uitgebreide ‘D-Day-Tour’ zat er door de Covid-pandemie niet in. De band bleef componeren en er werd gewerkt aan een vervolg: D-Day II, The Final Chapter. Met titels als ‘The journey home ‘, ‘For those who fell’ en ‘The enemy within’, is de boodschap duidelijk. Oorlog is verschrikkelijk, de gevolgen zijn rampzalig.

HELDER EN OVERWELDIGEND

De productie van Mark Bogert is vol en helder. Joost van den Broek zorgde voor een kernachtige mix. Maar het zijn de nummers en de invulling hiervan, die de plaat écht uniek maken. Het klassieke, symfonische smelt samen met harde, strakke rock! Verder spelen de muzikanten de dakpannen van mijn huis af, wat een virtuositeit! En Jan-Willem is gegroeid in zijn ‘vertellende, verhalende rol’, zijn zanglijnen komen écht naar je toe. Eén nummer van de eerste D-Day-schijf (Freedom for everyone) kent op deze plaat een mooie akoestische vorm. De plaat sluit af met een zes minuten durende bonustrack, waarin de orkestrale passages van de D-Day-edities mooi verbonden zijn.

TOUR

Het is even bijkomen, maar deze schijf is écht goed. Van het prachtige artwork van Gustavo Sazes, de foto’s van Frank Diemel, tot de gave muziek en de indringende boodschap van D-Day, genieten! Knight Area toert vanaf april om hun muziek eindelijk eens live te laten zien en horen. Ik ga hen in Vlaardingen (Poppodium De Kroepoekfabriek) zien! De moeite waard!

D-DAY II TRACKLIST

1.The Enemy Within
2.Peace Of Mind